موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام Forex لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية – الفوركس والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات فوركس ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية – فوركس يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال فوركس ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية - الفوركس > منتدى العملات العام Forex

لم قسم للوسطاء الماليين كن وسيط نفسك sokacoin

منتدى العملات العام Forex

Like Tree46Likes

قديم 04 - 09 - 2016, 11:49 AM   #21
موقوف

افتراضي رد: لم قسم للوسطاء الماليين كن وسيط نفسك sokacoin

رد: لم قسم للوسطاء الماليين كن وسيط نفسك sokacoin
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا بوند مشاهدة المشاركة
انا قرات اغلب ردودك يا معلم fazoo

بس فى نقطه انت مش واخد بالك منها انه اعضاء كتير جدا وخاصة الناس الجديده متعرفش كل الكلام اللى انت بتقوله ده والوسيط بالنسبه ليهم هو احسن طبعا علشان هو بيسهلهم حاجات كتيره جدا واصاد التسهيلات دى لازم بياخد عموله طبعا
فى منهم اللى بيستغل بياخد عموله كبيره وغيرهم بياخد العموله المناسبه
انا مثلا يا معلم شغال بالويب والبيرفكت مونى بس
كان عندى حساب فى سكريل لكن مشكلة التفعيل بقا انت عارف حوارات كتيره
فضلت البيرفكت والويب لانهم اسهل فى التعامل وبتشتغل من غير ما تفعل حسابك ولا حاجه
خلاصة الكلام
لو مكنتش الناس محتاجه للوسيط مكنش اصلا بقا فيه وسطا للبنوك الالكترونيه
انا بتعامل مع الناس دى من فتره مش قليله وزى ما قلتلك فيهم وفيهم
الكلام كتير فى الموضوع كل ما اقلب دماغى كده بيطلعلى حاجه
استنانى الف دماغى لفتين كده وشوف هتنزل ايه واكتبه
استنانى يا معلم فى اللفه الجايه على ايدك اليمين كده وانت داخل جنب الكوبرى
يا معلم بوند يا معلم بوند ماهو احنا اساسا بنقول عايزين ننشر المعرفة فى الامور دى عشان اللى مايعرفش يعرف يعنى بنديك الصنارة مش السمكة
عشان تصطاد براحتك مش كل شوية تروح تشترى
والوسطاء اللى بتتكلم عنهم عارفهم بردك من سنين بس دولة ماينفعوناش يا كبير ليه بقي دة لاننا مركزين كل واحد فى وسيلة سحب او اتنين
اما الوسطاء المعتادون ففى الغالب لان روداهم من اصحاب الربح من الانترنت
عملات افتراضية اكتر من 700 عملة حتى الان بالاضافة الى العديد من البنوك الالكترونية وبايبال وكروت شحن وجيفت كارد وغيرة هو انا اللى هقولك بردك دا انت بوند وعارف كل حاجة
اما احنا عد غنماتك يا جحا قالك واحدة قايمة و واحدة نايمة
يعنى وسيلة سحب وايداع او اتنين كل واحد يتعلم اللى يخصة وخلاص شكرا
وبعدين لف دماغك برحتك ومستنيك وانزل يا سيدى برحتك بردك بس استنى بعد الاشارة بقى

fazoo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 09 - 2016, 12:24 PM   #22
عضو فـعّـال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fazoo مشاهدة المشاركة
ولما بالنهاية وصلنا للقناعة دى وان كل واحد مقتنع بكلامة وخلاص يبقي كنا بنتناقش لية
النقاش للرد على وجهات النظر نقطة نقطة وليس للتنحى عن جميعها والاكتفاء انا مقتنع وخلاص
اقولك لماذا اتخذت قرار الشراء تقول لى اسباب فنية اساسية رقمية لكن هل ينفع نقول لا انا مقتنع وخلاص انة صاعد

بالنسبة لنتلر اولا وقبل اى شئ لست بخبير ولكن احد ممن يمكن ان يدلو بدلوة فى عالم السحب والايداع واعتقد ان هناك بالمنتدى وخارجة من هم اعلم منى بكثير فى تلك الامور وكل ما هنالك هو تجميع للمعلومات من هنا وهناك لنحقق الخلاصة المفيدة بالاخير
لنعود ثانية لنتلر كنت سمعت ان ال cib بتسمحلك بكارت بضمان شهادة استثمار احد الفروع نجح فية احد الشباب فى الحصول علية بضمان شهادات بقيمة 5000 جنية واخر ب 8000 فى فرع اخر حاول معهم لتقليل المبلغ لكن دون جدوى وماتقوليش حلال ولا حرام لست اهل علم شرعى لافتى ان كنت تراة حرام ارجو الافادة

كمان ممكن تفتح حساب برة مصر اساسا فى دوكاسكوبى مثلا او غيرة من البنوك وبكدة اساسا تقدر ترسل وتستقبل زى ما انت عايزة لان دلوقت ليك بنك يسمح بكل التعاملات من والى

واكيد كمان فيه حلول تانية كتير اقدر اتعرف عليها من خلال كل بنك الكترونى وفحص الخيارات اللى فيه وللاسف لم اتعامل من قبل مع نتلر حتى اعلم عن الطرق البديلة لكنه كلام فى العموم يصلح للكافة فى الغالب

هذة مجرد معلومة من شخص واحد قد تفيد فما بالك بتضافر المعلومات من هنا وهناك وقد تنجح بالاخير فى مبتغاك وقتها لن يكون هناك حاجة لوسيط
هذا ما اقصدة

يا استاذنا . انا مش بتنحى عن النقاش ولا حاجه . لكن مش ممكن يعني كل ما البنك المركزى يقفل التعامل مع احد البنوك اجري انا على بنك ثالث افتح حساب واعمل بطاقة واقدم مستندات . وبعدها بشهر ولا اتنين المركزي يقفل عليه اروح انا جاري على بنك رابع واعمل نفس العمليه . حلاقي نفسي في الاخر عندي حسابات في كل بنوك مصر ومعايا بطاقاتها الاكترونيه وعاجز عن الاستفاده بها جميعا .

بالنسبة لفتح حساب في الدوكاسكوبي من خارج الدوله فلا علم لي به . يا ريت لو عندك معلومات تفيدنا بيها .

ابو بكر المصري متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 09 - 2016, 02:25 PM   #23
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بكر المصري مشاهدة المشاركة
يا استاذنا . انا مش بتنحى عن النقاش ولا حاجه . لكن مش ممكن يعني كل ما البنك المركزى يقفل التعامل مع احد البنوك اجري انا على بنك ثالث افتح حساب واعمل بطاقة واقدم مستندات . وبعدها بشهر ولا اتنين المركزي يقفل عليه اروح انا جاري على بنك رابع واعمل نفس العمليه . حلاقي نفسي في الاخر عندي حسابات في كل بنوك مصر ومعايا بطاقاتها الاكترونيه وعاجز عن الاستفاده بها جميعا .

بالنسبة لفتح حساب في الدوكاسكوبي من خارج الدوله فلا علم لي به . يا ريت لو عندك معلومات تفيدنا بيها .
ومين قال كدة لا ابدا
من قال ان نغلق الامور فى نطاق البنوك المصرية الامر اكثر رحابة وتشعب نحن نبحث عن حلول لكافة الاعضاء من كافة الدول ولايقتصر الامر على المقيمين فى مصر وفقط وهناك حولنا من تعاملوا مع القضية خاصة فى السعودية وهم اول من بادروا بخطوات فتح حسابات فى بنوك اجنبية وهم من اخبرونا عن دوكاسكوبي وغيرها لكن للاسف لم يعطونا تفاصيل وان لم تخوننى الذاكرة ان فتح حساب فى دوكاسكوبي اوروبا يحتاج الى مبلغ كبير اما دوكسكوبي سويسرا 100 دولار على ما اتذكر ولا ادرى اساسا عن صحة القول
تستطيع التواصل معهم والاستفسار منهم او من غيرهم من البنوك الاجنبية وتفتح موضوع تشرح لنا فية تجربتك سواء النظرية او العملية ولمن يمتلك اللغة يساهم فى هذا العمل او غيرة
المهم تاخد خطوة
وان تم تحجيم اى وسيلة ان شاء الله نجد البديل

قديم 04 - 09 - 2016, 05:36 PM   #24
عضو نشيط

السلام عليكم
اخى fazoo انت من وين ؟

amindesetif متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 09 - 2016, 05:52 PM   #25
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fazoo مشاهدة المشاركة
ومين قال كدة لا ابدا
من قال ان نغلق الامور فى نطاق البنوك المصرية الامر اكثر رحابة وتشعب نحن نبحث عن حلول لكافة الاعضاء من كافة الدول ولايقتصر الامر على المقيمين فى مصر وفقط وهناك حولنا من تعاملوا مع القضية خاصة فى السعودية وهم اول من بادروا بخطوات فتح حسابات فى بنوك اجنبية وهم من اخبرونا عن دوكاسكوبي وغيرها لكن للاسف لم يعطونا تفاصيل وان لم تخوننى الذاكرة ان فتح حساب فى دوكاسكوبي اوروبا يحتاج الى مبلغ كبير اما دوكسكوبي سويسرا 100 دولار على ما اتذكر ولا ادرى اساسا عن صحة القول
تستطيع التواصل معهم والاستفسار منهم او من غيرهم من البنوك الاجنبية وتفتح موضوع تشرح لنا فية تجربتك سواء النظرية او العملية ولمن يمتلك اللغة يساهم فى هذا العمل او غيرة
المهم تاخد خطوة
وان تم تحجيم اى وسيلة ان شاء الله نجد البديل
السلام عليكم
كلامك صحيح و لكن هناك شيئ واحد لم تذكره
ربما تتكلم على بعض الدول التى لها حرية ارسال الاموال الى الخارج و لكن هناك قيود
انت تتكلم على فتح حسابات في الخارج و تتكلم حول الخليجيين
لكن يجب ان تسافر و تفتح حسابك بجواز السفر
في مرة اتصلت ببنك في الخارج و طلب منى الحضور شخصيامن اجل ملئ البيانات و جلب جواز سفر
كيف ستثق ببنك يقتح لك حساب شخصي بدون حضورك
لكن كيف سترسل المال و لما لا ترسل المال مباشرة من البنك المحلى

amindesetif متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 09 - 2016, 07:07 PM   #26
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amindesetif مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اخى fazoo انت من وين ؟
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة من مصر
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amindesetif مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
كلامك صحيح و لكن هناك شيئ واحد لم تذكره
ربما تتكلم على بعض الدول التى لها حرية ارسال الاموال الى الخارج و لكن هناك قيود
انت تتكلم على فتح حسابات في الخارج و تتكلم حول الخليجيين
لكن يجب ان تسافر و تفتح حسابك بجواز السفر
في مرة اتصلت ببنك في الخارج و طلب منى الحضور شخصيامن اجل ملئ البيانات و جلب جواز سفر
كيف ستثق ببنك يقتح لك حساب شخصي بدون حضورك
لكن كيف سترسل المال و لما لا ترسل المال مباشرة من البنك المحلى
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
تقريبا افهم قصدك عن بلدان المغرب العربي تتحدث لكن كما يقولون اهل مكة ادرى بشعابها وما تحتاجة هو شحن مرة او مرتان لانة ان كان الشخص يربح فلدية خزينة يستقبل منها بالخارج فلا ضير مبالغ فية من بعض الصعوبات او الرسوم الاضافية لتحويلة او تحويلتان وان كان يخسر فنعم هى تلك الصعوبة فى التحويل

نعم هناك بنوك تطالبك بالحضور الشخصى وهناك بنوك لا واتذكر اكثر من اخ لنا قال ان دوكاسكوبي لم يطالبوهم بذلك فقط ارسال الهوية لا اعلم عن دوكسكوبى اوروبا ام سويسرا كانوا يتحدثون لكن المحصلة انة اذا وجدنا بنك ذو سمعة وشهرة عالمية و وافق بذلك فما الضير من ذلك

سترسل بحوالة فى الدول التى تسمح بذلك دون قيود فهم بالسعودية يفعلون ذلك
ولا يرسلون مباشرة من البنك المحلى لانهم يواجهون عقبة رفض التحويل لانة ممنوع الى شركات الفوركس بالمملكة منذ سنوات لكن شددوا الرقابة اكثر خلال الاشهر القليلة الماضية
او لغيرهم من مواطنى دول تفرض تلك الرقابة
لا اقول ان هذا صحيح واشجع على ذلك انا بقول اللى بيحصل بس مش اكتر

قديم 05 - 09 - 2016, 10:49 AM   #27
عضو نشيط

السلام عليكم
والله يا أخي الكريم أخبرك الجميع عن الصعوبات التي ترافق فكرة الا يكون هناك وسطاء ماليين وانت ما شالله عليك عندك حلول لكل هذه المشكلات
ولكن بالفعل الموضوع يختلف حسب خبرة الشخص في السوق بالاضافة الى فكرة تتعلق بالعقوبات التي من الممكن ان تفرض على البلد او القيود التي يفرضها البنك المركزي في كل دولة
هذا غير ان البنوك الأوروبية تطلب حضور شخصي لفتح الحساب وان كانت لا تفعل ذلك فما أدارانا ربما يكون الموضوع مقلق أكتر من أن يكون الموضوع مع وسطاء ماليون

ويبقى الموضوع خيارات فردية وكل شخص يعمل الي يشوفو مناسب ويطمنله بهذا الخصوص

صفاء العمر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى العملات العام Forex

مواضيع سابقة :

$$$$%%%معلومات فوركسيه,,,@@@##
!!!Sharing Community
هل من الممكن المتاجرة في مجال الفوركس بمحفظة كبيرة ؟

مواضيع تالية :

AUDNZD 1400 نقطة
( للنقاش ) شمعة للمتابعة
لاكر: الاقتصاد الاميركي قد يحتاج إلى معدلات فائدة أعلى كثيرا

لم قسم للوسطاء الماليين كن وسيط نفسك sokacoin