موقع بورصات

بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام Forex لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية – الفوركس والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات فوركس ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية – فوركس يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال فوركس ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية - الفوركس > منتدى الدروس التعليمية - فوركس

أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )

منتدى الدروس التعليمية - فوركس

Like Tree460Likes

قديم 13 - 04 - 2012, 11:18 PM   #3331
عضو جديد

افتراضي رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )

رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )
معلش انا طولت عليكو! يعنى مصاريف التحويل نسبه مئويه ولا هيا كمية اموال ثابته ؟
يعنى ال 100 عليها 40$ وال 1000 عليها 40$ بردوا !

ثانيا والاهم : انا طالب ومن مصر يعنى العمليه تعبانه جدا ! بس انا عندى فكره وارجو ردكم فيها
بم ان انا ماقدرش اوفر 1000 $ اللى اقوم بيهم حساب يشتغل بجد انا اقدر استلف لحد 20 الف جنيه يعنى حوالى 3000 $ .
السؤال بقى : ممكن ادخل بيهم حساب لمدة اد ايه فى استراتيجيات انتحار يعنى بالبلدى "يا قاتل يا مقتول" واحقق منهم ربح حوالى 1000 @ دولار وارجع اسحبهم وارد السلف ومنها ابقى وفرت مبلغ اقدر افتح بيه حساب ؟
وطبقا للكلام ده انا مينفعش يا قاتل يا مقتووول لازم يبقى قاتل بس لان مقتووول فى الفوركس = مقتوووول onreal !!

على الجوك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14 - 04 - 2012, 11:42 PM   #3332
خدمة عملاء بورصات

الصورة الرمزية خدمة العملاء

افتراضي رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على الجوك مشاهدة المشاركة
معلش انا طولت عليكو! يعنى مصاريف التحويل نسبه مئويه ولا هيا كمية اموال ثابته ؟
يعنى ال 100 عليها 40$ وال 1000 عليها 40$ بردوا !

ثانيا والاهم : انا طالب ومن مصر يعنى العمليه تعبانه جدا ! بس انا عندى فكره وارجو ردكم فيها
بم ان انا ماقدرش اوفر 1000 $ اللى اقوم بيهم حساب يشتغل بجد انا اقدر استلف لحد 20 الف جنيه يعنى حوالى 3000 $ .
السؤال بقى : ممكن ادخل بيهم حساب لمدة اد ايه فى استراتيجيات انتحار يعنى بالبلدى "يا قاتل يا مقتول" واحقق منهم ربح حوالى 1000 @ دولار وارجع اسحبهم وارد السلف ومنها ابقى وفرت مبلغ اقدر افتح بيه حساب ؟
وطبقا للكلام ده انا مينفعش يا قاتل يا مقتووول لازم يبقى قاتل بس لان مقتووول فى الفوركس = مقتوووول onreal !!

ولا يهمك يا غالي بالنسبه للسوؤال الاول فمصاريف الحواله تكون ثابته مهما اختلف المبلغ موضع الحواله

....

وبالنسبه للموضوع الثاني فلا يوجد شئ بالفوركس اسمه قاتل بس !! للاسف

لازم تتقتل فالسوق مكسب وخساره

ونصيحه مني تجاره العملات العالميه تحمل قدرا عالي جدا من المخاطر واستخدام الرافعه الماليه يزيد من احتمالات الخساره ,فضلا ادرس الموضوع جيدا قبل الخوض في مثل هذه التجربه

تقبل تحياتي

خدمة العملاء متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15 - 04 - 2012, 02:49 AM   #3333
عضو برونزي

الصورة الرمزية dr_mro

السلام عليكم
من فضلكم كنت عاوزز أسأل عن أحسن بنك في مصر نفتح فيه حساب دولاري .. الافضل يتوافر فيه التعامل الإلكتروني و فتح الحساب بمبلغ قليل ، و كذا أقل مبلغ لازم نسيبه في الحساب عشان ما يغلق
شكرا

dr_mro غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15 - 04 - 2012, 04:52 AM   #3334
عضو جديد

سيبك من قاتل ومقتول انا فى السؤال الاصلى انا عارف ان نسبة المخاطره موجوده اللى اقصده لو اتبعت استراتيجية مخاطره بناء على انباء واضحه فى التحليل الاساسى كمعدلات التوظيف والاخبار القويه فى السوق واللى حضراتكم اعلم منى بيها اقدر احقق منها ربح عالى فى مدة قد ايها بحيث انى اقدر ارد الفلوس اللى استلفتها واكون كونت مبلغ اقدر اتاجر بيه ! مش معناه انى لازم اضمن المكسب !

على الجوك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15 - 04 - 2012, 04:51 PM   #3335
عضو برونزي

الصورة الرمزية dr_mro

اقتباس:
سيبك من قاتل ومقتول انا فى السؤال الاصلى انا عارف ان نسبة المخاطره موجوده اللى اقصده لو اتبعت استراتيجية مخاطره بناء على انباء واضحه فى التحليل الاساسى كمعدلات التوظيف والاخبار القويه فى السوق واللى حضراتكم اعلم منى بيها اقدر احقق منها ربح عالى فى مدة قد ايها بحيث انى اقدر ارد الفلوس اللى استلفتها واكون كونت مبلغ اقدر اتاجر بيه ! مش معناه انى لازم اضمن المكسب !

أخي العزيز .. دي مجرد نصيحة
اللي يدخل الفوركس بالطريقة دي هيخسر هيخسر ..
إنت ممكن تضاغف " أو تدبل " الحساب في يوم .. بس كل ما تزيد نسبة المخاطرة تزيد احتمالات الخسارة .
أنا بقالي 7 شهور بتعلم في الفوركس و بجد كل يوم بتعلم حاجة جديدة
لو تسمحلي أقول لك كام نقطة :
- عدم الخسارة في الفوركس مقدمة عن المكسب و لو دخلت بنسبة مخاطرة عالية و لا قدر الله خسرت مرة يبقى انسى حسابك لأنك هتدخل تاني بعصبية عشان تعوض و تلاقي نفسك خسرت تاني و تالت.
- حط لنفسط هدف منطقي ممكن التحقيق بدون حرقة دم و هي مثلا 25% شهرياً .. رقم متوسك مش كبير و لا قليل .. و لو حققته ما تدخلش السوق تاني .. خد فترة راحة.
- لو لا قدر الله خسرت .. برده خد فترة راحة و ما تدخلش تاني علطول عشان حالتك النفسية بتأثر جدا في قراراتك.
- أهم أهم أهم حاجة في الفوركس هي إدارة رأس المال.
بالتوفيق

قديم 15 - 04 - 2012, 05:52 PM   #3336
عضو نشيط جدا

لدي سؤال انا قمت بفتححساب تجربي مع شركة افا اف اكس
والحساب التجريبيا علي ما اعتقدبمبلغ 100 الف دولالر
السئال الان انا علي برنامج الميتاتريدر 4عندما اريد شراء لعملةما اضغط بشكلمزدوج علي زوج العملات وادخل الامر سواء كان البيع او الشرا
وهذا يعرف باسم دخول السوق خروج السوق بيكون متي ؟ وارجو التطبيق ع برنامج الميتاريدر
ثايا
اريد ن اعرف الطريقة المثلي لقرارة سعر العملةمع الاحاطة باني قرات الكثيرمن المواضيع التي تنتاول شرح كسيفية قراءة اسعار الصرف ولكن المشكلةان سعر صرف العملة بيكونمكون بعض الاحيان من 6 ارقاةمثال
1.35077 بوينت
كيفة قرارةمثل هذا الرقم
اخيرؤا كيف اعرف رصيد حسابي وما ربحتةوما خسرتة من خلال برنامج الميتايتريدر

الراجح من غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15 - 04 - 2012, 06:21 PM   #3337
خدمة عملاء بورصات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mro مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
من فضلكم كنت عاوزز أسأل عن أحسن بنك في مصر نفتح فيه حساب دولاري .. الافضل يتوافر فيه التعامل الإلكتروني و فتح الحساب بمبلغ قليل ، و كذا أقل مبلغ لازم نسيبه في الحساب عشان ما يغلق
شكرا
اي بنك في مصر يقبل فتح حساب بالدولار افضل البنوك الممكن التعامل معها عبر الانتر نت والتعاملات الاجنبيه هو الاهلي سوسيتيه جنرال

اقتباس:
عزيزي هذه الحسابات خاصه بك وحدك .... يتيح لك السوق عمل تدبيله يوميه لو اردت

ولكن للاسف نسبه المخاطره سوف تتعدى 80 % من الحساب

بأمكانك عمل ربح متوسط 20 % من الحساب بمخاطره قليله جدا شهريا

والحصول على مضاعفه كل 3 شهور تقريبا بمخاطره تعتبر معتدله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الراجح من مشاهدة المشاركة
لدي سؤال انا قمت بفتح حساب تجربي مع شركة افا اف اكس
والحساب التجريبيا علي ما اعتقدبمبلغ 100 الف دولالر
السئال الان انا علي برنامج الميتاتريدر 4عندما اريد شراء لعملةما اضغط بشكل مزدوج علي زوج العملات وادخل الامر سواء كان البيع او الشرا
وهذا يعرف باسم دخول السوق خروج السوق بيكون متي ؟ وارجو التطبيق ع برنامج الميتاريدر
ثايا
اريد ن اعرف الطريقة المثلي لقرارة سعر العملةمع الاحاطة باني قرات الكثيرمن المواضيع التي تنتاول شرح كسيفية قراءة اسعار الصرف ولكن المشكلةان سعر صرف العملة بيكون مكون بعض الاحيان من 6 ارقاةمثال
1.35077 بوينت
كيفة قرارةمثل هذا الرقم
اخيرؤا كيف اعرف رصيد حسابي وما ربحتةوما خسرتة من خلال برنامج الميتايتريدر

الف هلا بالغالي

عزيزي للتعرف على اسس التعامل في سوق العملات الاجنبيه فضلا اتبع المواضيع التعليميه التاليه

دلـيـل المـوضـوعـات التعـلـيـمـيــة

-تابع كل ما يحدث في سوق العملات باللغة العربية مجانا
-

قديم 16 - 04 - 2012, 03:01 PM   #3338
عضو جديد

معلومات مفيدة
بارك الله فيكم

على فارس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17 - 04 - 2012, 01:09 AM   #3339
عضو برونزي

الصورة الرمزية dr_mro

عندي سؤال في منصة الجي تي إس
ايه فايدة أوبشن " Trailing stop "
و ازاي نستفيد منه ؟
يا ريت لو بمثال .. و شكراً

قديم 17 - 04 - 2012, 06:53 PM   #3340
خدمة عملاء بورصات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mro مشاهدة المشاركة
عندي سؤال في منصة الجي تي إس
ايه فايدة أوبشن " Trailing stop "
و ازاي نستفيد منه ؟
يا ريت لو بمثال .. و شكراً
اهلا وسهلا بالغالي

هذه الخاصيه تتيح للمستخدمين ملاحقه ارباحهم كلما تحرك السعر في اتجاهك

يعني مثلا انو انت دخل صفقه شراء لليورو عند سعر 1.3400

وقمت انت بوضع استوب 1.3380 والتريلينج ستوب 20 نقطه فبمجرد ارتفاع السعر الى 1.3400 رح تقوم المنصه مباشره بنقل الاستوب خاصتك الى نقطه الدخول ورح تحافظ على ارباحك كلما ارتفع السعر

وهذ مثال لكيفيه استخادمه

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية - فوركس

الكلمات الدلالية (Tags)
أنت, تشمل, نجيب, ونحن

مواضيع سابقة :

استفسار عن علاقه الفيبوناتشي بالفريمات
لا تراهن بكل ما تملك
إعمل ، ولكن باستراتيجية سليمة

مواضيع تالية :

الدروس العملية لشارت
نفسية المتاجر
أسهل طريقة لتحديد نقاط الدعم و المقاومة

أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )