موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى المؤشرات و الاكسبرتات

رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت

منتدى المؤشرات و الاكسبرتات

Like Tree2Likes

قديم 06 - 02 - 2014, 04:08 PM   #11
مشرف المؤشرات والاكسبرتات

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان

افتراضي رد: رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت

رد: رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت
متابع معكم ان شاء الله
وشكرا الى اخى الكريم : qaradaya
على المساعدة الكريمة وعمل الاكسبيرت
تحياتى لكم

سمير محمد ارمان متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 02 - 2014, 04:09 PM   #12
عضو نشيط جدا

الصورة الرمزية qaradaya

افتراضي رد: رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
متابع معكم ان شاء الله
تحياتى لكم
اشكرك اخي الكريم سمير على مرورك العطر

qaradaya غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 02 - 2014, 04:11 PM   #13
عضو نشيط جدا

الصورة الرمزية qaradaya

تم بحمد الله عمل الاكسبيرت المطلوب بالاعدادات المطلوبة

كل صفقتين لهم اعدادات ووقت مختلف عن باقي الصفقات

مع التجربة وانتظار النتائج

الملفات المرفقة
نوع الملف: ex4 n-qaradaya.ex4‏ (16.0 كيلوبايت, المشاهدات 19)
nileroad likes this.
قديم 06 - 02 - 2014, 04:17 PM   #14
عضو جديد

Smile رد: رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qaradaya مشاهدة المشاركة
اشكرك اخي الكريم سمير على مرورك العطر
يا ريت يا غالي اختبار الاكسبرت مش ياخد وقت كتير انا بدات اقلق حاسس انه فيه خطا برمجة و انت بتحاول تصلحه متقلقش كدا كدا الاختبار مش هياخد وقت ممكن اضع له توقيت عشوائي و اشوف هيفتح الصفقتين و لا لا اتمني تكون الامور بخير عموما منتظرك باذن الله و علي فكرة هتعبك معايا في طلب اخر بس لو عايز نتائج الاكسبرت دا تكون افضل هاقلك علي فكرة تبرمجها ايضا و انا واثق ان شاء الله هيكون فيها خير لناس كتيررررر جدا بس مش راضي اقلها دلوقتي علشان مش تتشغل و كدا و لانها بتعتمد انه مفيش slippage محدد يعني لسا مش واثق من جاحها و بتعمد علي سرعة تنفيذ الاورد علي المنصة فربنا ييسر باذن الله نشوف بس الاكبرت بتاعنا دا الاول شد حيلك يا غالي تحياتي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
متابع معكم ان شاء الله
تحياتى لكم
شكرا استاذ سمير علي اهتمام بالموضوع و اتمني نحن جميعا نتشارك فيه بالافكار و الجهد فكما علمنا السوق المتاجر في بدايته يغرق وسط المؤشرات الفنية ثم يصل الي افضلها ثم يجد ان التحليل الاساسي و الاخبار افضل بكثير لان اسواق المال هوا المراّة العاكسة للواقع و للاقتصاد و للقرارات المتخده فتحليل الواقع او مجارة الاتعاكس السعر و دا فكرة الاكسبرت ان شاء الله يكون فيها خير كتير تحيايت و شكرا علي زيارتك للموضوع و اسهامك في مساعدة الاخرين

nileroad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 02 - 2014, 06:01 PM   #15
عضو جديد

Smile رد: رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت

اقتباس:

شكرا يا نرنس تسلم ايدك جاري التجربة بس كنت عايز اناقش معاك فكرة هتعبك معايا معلش بس انا عارف انها فيها افادة و ربنا يكرم و تقدر تعملها لو امكن
زي ما انت عارف اننا نقدر نعرفميعاد وجود سيولة عالية في السوق دا الامر الاهم زي ما حصل اليوم في 7 اخبار مختلفة انتهت جميعا بتحرك سعري علي الاقل 20 بونت مش هكذب عليك انا جربت طريقتي يدوي اليل انت عملت بيها الاكسبرت وجدت ان اليور وين مثلا نزل و طلع بتاع 4 مرات في خبر قوي مع ان دا مش مفروض يحصل في التوقيت دا هوا بينزل بس مرة و ييضرب استوب و يطير 20 بونت معاكس يضرب تيك بروفت

فبناء علي ذلك جه في بالي الاتي

افتكرت موضوع زيادة اللوت انا بداية زمان لما كنت بشوف راس موضوع عن زيادة اللوت مكنتش بدخله لاني بقلل من الامر دا و كلام كتير ثار حواليه عن تصفير الحساب و لكن ......

لذلك جه في بايل ايلوم ليه مثلا مش نعمل اكسبرت فكرته كالاتي يف برنامج Ea Generator فيعه الامور دي بس مش عارف اضبطها صح

الفكرة بتاعت الاكسبرت هتخلي كل اصلفقات بتاعت اليوم القوية اليل عددها انهردا كان 7 نتهي علي ربحان شاء الله تخيل ؟!!!

ازاي ؟؟!!

الاكسبرت يكون فيه خانات برده لفتح بيع و شرا بتوقيت معين بس بالاحري بيع او شرا اي منهم بشكل عشوائي نعم عشوائي فبقرض الاتي
فتح عشوائي بيع قبل خبر قوي بدقيقة زي ما احنا اتفقنا تكون كالاتي
صفقة بيع رقم 1 لوت قيمته مثلا 1 ضرب استوب لوس 6 بونت يبقي الخسارة 6 دولار
فيقوم الاكسبرت بالتشيك علي اخر صفقة مغلقة في الحساب و هيا الخاسرة 6 دولار لو وجدت قيمة الصفقة المغلقة سالبة يفتح صفقة معاكسة يعنيتح شرا بقيمة لوت 2 بتارجت هوا هوا 13 بونت مثلا طيب لو برده سلبت و ضرب ت استوب لوس 6 بونت يعين خسارة 12 دولار
كدا خسارة صفقة الشرا الاولي و البيع الاولي 18 دولار اجمالي
طيب برده الاكسبرت يشيك علي الصفقة الاخيرة فقط اللي هيا الشرا اليل خسرت 12 دولار فيفتح صفقة معاكسه يعين صفقة بيع رقم 2 بقيمة لوت 4 دولار بنفس التارجت 13 بونت فلو ان الصفقة الاخيرة دي حققت التارجت و تم اغلاقها علي ربح 13 نقطة و النقطة كانت ب 4 دولار يبقي يبقوم الاكسبرت فورا بايقاف فتح اي صفقات جديدة تقيربا تسمي في البرمجمة check last trade if positive يقوم بايقاف العمل و هنجمع لاحقا ايقاف العمل برمجيا اسمه تقريبا terminate
يبيق كدا ايه نتيجة عملنا هوا الاتي
صفقة رقم 1 بيع عشوئي لوت 1 ضربت لوس 6 بونت يعين خسارة 6 دولار
ففتح الاكسبرت صفقة معاكسة لما وجد نتيجة اخر صفقة كانت سالبة و بالتالي تكون صفقتنا الثانية هي
صفقة رقم 1 شرا عشوائي لوت 2 ضربت لوس 6 بونت يعين خسارة 12 دولار
فكذلك يشيك الاكسبرت علي نتيجة اخر صفقة لو وجدها خسارة يفتح صفقة معاكسة و بالتالي
يفتح بيع بلوت مضاعف مرة اخري يعين 4 و المرة دي ربنا كرمنا و نضرب تيك بروفت 13 بونت يعني 4 لوت * 13 بونت تارجت = 52 دولار
يبيق الاجمايل ربح 52 دولار - خسارة 6 دولار اول صفقة - خسارة 12 دولار تاني صفقة =38 ربح
فاذا وجد الاكسبرت كالعادة اثناء تشيك عيل اخر صفقة انها رابحة بتيك برفيت بعد اغلاقها يوقف العمل نهائيا لحين ان ياتي ميعاد التوقيت الاخر اليل كتبته له في خانات التوقيتات ملاحظة العملية السابقة كلها وقت الاخبار لا تاخد اكتر من 10 دقايق تنفيذ و ساعات تاخد دقيقة فقط فايه رايك يا غالي فهنا طبعا دا يعتبر مضاعفة لوت و لاكن بفهم مثلا
لازم يكون فيه عندنا 100 دولار علي الاقل في الحساب بس عادي نخليها اختياري
و قيمة لوت اول صفقة 0.01 بكد سيولتنا 10 الاف بونت و الشغل علي عملة واحدة
طيب لالصفقة الثانية اتفعلت بسبب خسارة الاولي تبقي الثانية دي لوت بتاعها = 0.02 و بكدا سيولتنا 5 الاف بونت
الثالثة لوت = 0.04 سويلتنا 2000 بونت
الرابعة فعلت لوتها 0.08 سيولتنا 1250بونت
و كذلك الخاسمة حتي لو فعلت بسب السابق الخاسر كله لوت بتاعها = 0.16 و يوفر سيوله للعملة 625 بونت يعتبر
طيب بفرض ان الصفقة الخامسة فعلت و لم يتم تحقيق التيك بروفت ايضا يبيق دا يمثل خطر اننا نفتح اخري فاذا لو الاكبرت وجد ان اخر 5 صفقات متتااااااااااالية فتحها هوا بنفسه و ليس الصفقتات اليدوية يعني لازم يكون ليهم ماجك نمبر وجد اخر 5 صفقات خاسرة فيقوم باقاف العمل خلصا و معتش يفتح صفقات معاكسة للتعويض و نعتبر اننا لم نكن موفقين في تللك المرة
طبعا صعب جدا وقت خبر قوي ان العملة تطلع و تنزل 5 مرات 6 بونت دا مش بيحصل التحرك بس في الغالب بينز ليضرب شرا و يطلع يضرب البيع و يكمل ثالث مرة في اتجاه ثابت دا وقت الخبر القوي فقططططط و ليس المتسوط القوي اضمن يا ريت يا غالي تكون فكرتي وصلت ليك و انت شايف الحسابات بنفسك كلها تبشر بالخير باذن اتلله طالما فيه اسلوب امان لادارة اللوت المضاعف و حد نقف عنده تحياتي لك و بانتظارك و اتمني من كل المضربين التواجد معنا في تلك الفكرة لاهميتها الشديدة خسارة المضارب دخول وقت سيولة قليلة الفكرة حلتها بدخول قبل دقيقة من خبر قوي احمر الخسارة التانية للمضارب لوت كبير الفكرة حلتها اننا نبدا بلوت صغير جدا و نرتقي الي اكبر بس ليس الي ما الا نهاية لا فيه حد اللي هوا 5 صفقات زي ما قلنا تحياتي يا غالي و بانتظار ردك باذن الله ملاحظة حكاية الحد ال 5 صفقات خسارة متتالية ممكن تعملها اوبشن اختياري اكتب فيه رقم و الرقم دا يدل علي العد المتتالي من صفقات الخسارة اليل لو حصلت يقوقف الاكسبرت عمله يا ريت منتظر ردك باذن الله يا غالي و هشوف الاكبرت اليل عملته حالا و هردك عليك بالاخبار الجيدة ان شاء الله يا ريت تقرا فكرتي كاملة و باذمن الله يكون لينا فيها خير تحياتي

قديم 06 - 02 - 2014, 06:46 PM   #16
عضو جديد

اقتباس:

سلام عليكم للاسف يا غالي هوا الامر هيضحك شوية انا كنت قاعد متخوف ان الاكسبرت يشتغل و يكون فيه خطا ما ففتح المصنة و حطيته في فلدر الاكسبرت عادي و طبعا انا بقالي من 2010 في المجال يعين متعود عيل الامور دي فالاكسبرت مش مش ظهر اتصلا ضمن اللستة بتاعت الاكسبرتات ضحكت و الله زي ما يكون شايف اني متخوف ان هيشتغل بس مش يفتح صفقات فهوا مش ظهر خالص هههه زي ما عارف تخوفاتنا يا ريت يا غايل تشيك عليك تاني و منتظر ردك باذن الله بخصوصه و بخصوص الفكرة اللي كتبتها في اخر مشاركات

هل انت عندك منصتك فيها تغيرات اصلي قرات شئ اليوم علي ان المصنة حصل ليها ابديت شركة الميتا تريدر نفسها بقي شكلها في الصمنة افضل و كدا و قوايم اتغير انماكنا و قرات كلام ان السكربتات و ليس الاكسبرتات المعمولة compile بمنصات 409 تقيربا او شئ زي كدا اتنقل مكانه ااو حاجة مش عارف حظي مش كويس جاين يحدثوا المنصات الان عموما منتظر رايك يا غالي ملاخظة انا منصتي انستا فوركس حساب ايوريكا دولار و الاكسبر تمش ظاهر خاصل في القايمة بتاعت الاكسبرتات للاسف انا جربت اكسبرتا تشخصية ليا بس وجدته اشغالة عادي فتقيربا المشكلة مش من ان المنصة حدثت نفسها تلقائي منتظردك يا غايل بعد ما تستطيع مراجعة برامج الاكسبرت تحياتي

قديم 06 - 02 - 2014, 07:59 PM   #17
عضو نشيط جدا

الصورة الرمزية qaradaya

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nileroad مشاهدة المشاركة
سلام عليكم للاسف يا غالي هوا الامر هيضحك شوية انا كنت قاعد متخوف ان الاكسبرت يشتغل و يكون فيه خطا ما ففتح المصنة و حطيته في فلدر الاكسبرت عادي و طبعا انا بقالي من 2010 في المجال يعين متعود عيل الامور دي فالاكسبرت مش مش ظهر اتصلا ضمن اللستة بتاعت الاكسبرتات ضحكت و الله زي ما يكون شايف اني متخوف ان هيشتغل بس مش يفتح صفقات فهوا مش ظهر خالص هههه زي ما عارف تخوفاتنا يا ريت يا غايل تشيك عليك تاني و منتظر ردك باذن الله بخصوصه و بخصوص الفكرة اللي كتبتها في اخر مشاركات

هل انت عندك منصتك فيها تغيرات اصلي قرات شئ اليوم علي ان المصنة حصل ليها ابديت شركة الميتا تريدر نفسها بقي شكلها في الصمنة افضل و كدا و قوايم اتغير انماكنا و قرات كلام ان السكربتات و ليس الاكسبرتات المعمولة compile بمنصات 409 تقيربا او شئ زي كدا اتنقل مكانه ااو حاجة مش عارف حظي مش كويس جاين يحدثوا المنصات الان عموما منتظر رايك يا غالي ملاخظة انا منصتي انستا فوركس حساب ايوريكا دولار و الاكسبر تمش ظاهر خاصل في القايمة بتاعت الاكسبرتات للاسف انا جربت اكسبرتا تشخصية ليا بس وجدته اشغالة عادي فتقيربا المشكلة مش من ان المنصة حدثت نفسها تلقائي منتظردك يا غايل بعد ما تستطيع مراجعة برامج الاكسبرت تحياتي
اخي الكريم

انا دخلت الاكسبيرت للمنصة وظهر بالليست وكما عمل عليه باك تيست واشتغل وفتح صفقات تمام

ودي صورة من المنصة شغال عليها تمام

انت تاكد انك وضعته في المكان الصحيح ...

للتاكد جرب اي اكسبيرت اخر من اللي انا عملتهم سابقا للتاكد من انها تعمل على منصتك

قديم 06 - 02 - 2014, 10:45 PM   #18
عضو جديد

اقتباس:
اخي الكريم

انا دخلت الاكسبيرت للمنصة وظهر بالليست وكما عمل عليه باك تيست واشتغل وفتح صفقات تمام

ودي صورة من المنصة شغال عليها تمام

انت تاكد انك وضعته في المكان الصحيح ...

للتاكد جرب اي اكسبيرت اخر من اللي انا عملتهم سابقا للتاكد من انها تعمل على منصتك
ممكن بعد اذنك ترفق لي اكسبرت اخر حضرتك عملته بنفس البرنامج الخاص بالتصميم لاري اذا كان يعمل علي منصتي ام لا ؟ شكرا و منتظر ردك باذن الله

قديم 06 - 02 - 2014, 11:29 PM   #19
عضو نشيط جدا

الصورة الرمزية qaradaya

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nileroad مشاهدة المشاركة
ممكن بعد اذنك ترفق لي اكسبرت اخر حضرتك عملته بنفس البرنامج الخاص بالتصميم لاري اذا كان يعمل علي منصتي ام لا ؟ شكرا و منتظر ردك باذن الله
ابحث عن موضوع الربح السريع

وموضوع المجنون

او ابحث عن اسمي لتجد مواضيعي

قديم 06 - 02 - 2014, 11:37 PM   #20
عضو نشيط جدا

الصورة الرمزية qaradaya

هذا رابط المجنون

http://www.borsaat.com/vb/t584047-22.html

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات

مواضيع سابقة :

اريد تنبيه صوتى وجزاك الله كل خير
الكريم الأستاذ سمير أرمان، مطلوب تعديل على اكسبرت من صنعك
اعود اليكم بعد غياب طويل ومعي لكم هدية

مواضيع تالية :

محتاج حل لمشكله معقده
المرجو تعديل هدا المؤشر بارك الله فيكم
الإتصال مجانا لأي دولة في العالم

رجاء اكسبرت يفتح بيع و شرا بتوقيت معين بساعةو دققيقة وخانة اللستوب لوس والترجت واللوت