موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

استفسار بسيط

منتدى تداول العملات العام

قديم 02 - 12 - 2012, 07:26 PM   #1
عضو جديد

افتراضي استفسار بسيط

استفسار بسيط
طبعا زي ما هو معروف المفهوم البسيط لتجارة العملة وهو مفهوم اي تجارة في الحقيقة ن أنا يشتري بأقل سعر وببيع بأعلى سعر
بمعنى لو 1$=1€
وانا معايا واحد دولار هشتري بيه واحد يورو
وهستنا لما قيمة العملة اللي معايا اللي هيا اليورو ترتفع امام الدولار فرضا
هيكون 1€=1.5$ اقوم بايع وبكده يكون معايا واحد ونص دولار رغم انه أمبارح كان معايا واحد دولار بس يعني كسبت نص دولار
السؤال هو أنا ببيع لمين وبشتري من مين في الفوركس وإيه اللي هيخلي الشخص اللي بشتري منه يبيع ليا العملة اللي معاه رغم ان قيمتها نازلة في السوق وعلى العكس إيه اللي هيخلي نفس الشخص يشتري مني عملة قيمتها مرتفعة في السوق رغم ان ده يمثل بالنسبة له خسارة
شكرًا لتجاوبكم

اذا اعجبك الموضوع و اردت نشره في المنتديات الاخرى فاستخدم هذا الرابط:
استفسار بسيط
http://www.borsaat.com/vb/t482839.html

ClearSea غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 12 - 2012, 07:49 PM   #2
مشرف بورصات

الصورة الرمزية علي عبده

افتراضي رد: استفسار بسيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ClearSea مشاهدة المشاركة
طبعا زي ما هو معروف المفهوم البسيط لتجارة العملة وهو مفهوم اي تجارة في الحقيقة ن أنا يشتري بأقل سعر وببيع بأعلى سعر
بمعنى لو 1$=1€
وانا معايا واحد دولار هشتري بيه واحد يورو
وهستنا لما قيمة العملة اللي معايا اللي هيا اليورو ترتفع امام الدولار فرضا
هيكون 1€=1.5$ اقوم بايع وبكده يكون معايا واحد ونص دولار رغم انه أمبارح كان معايا واحد دولار بس يعني كسبت نص دولار
السؤال هو أنا ببيع لمين وبشتري من مين في الفوركس وإيه اللي هيخلي الشخص اللي بشتري منه يبيع ليا العملة اللي معاه رغم ان قيمتها نازلة في السوق وعلى العكس إيه اللي هيخلي نفس الشخص يشتري مني عملة قيمتها مرتفعة في السوق رغم ان ده يمثل بالنسبة له خسارة
شكرًا لتجاوبكم
كلامك صحيح !!

ولكن مين قالك ان بعد مده اليورو هيرتفع ؟؟

هو مجرد تنبؤ .. انت شايف ان اليورو هيرتفع غيرك ملايييين شايفين ان اليورو هينخفض في القيمه

بمعنى افضل اقدر اقولك انو في السوق فيه ملاييين من البائعين وملايين من الشاريين وفي النهايه السوق يتحرك في جهه القوه الاكبر

وهذا طبقا لقوانين العرض والطلب

سوق الفوركس بيتم التداول فيه بترليوانات الدولارات يوميا وهو اكبر سوق على وجه الارض

عشان كده في أي وقت هتلاقي سيوله في السوق وفي أي وقت هتلاقي اللي يشتري منك وكمان اللي يبيعلك

اهم حاجه انك تكون في الاتجاه الصحيح ,, سواء كنت بايع او شاري

تحياتي

علي عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 12 - 2012, 08:07 PM   #3
عضو جديد

افتراضي رد: استفسار بسيط

شكرًا وصلت النقطة
طيب النقطة آلتانية إزاي أنا ببيع للناس دي او بشتري منها هل في كونتات مباشر بين الناس وبعضها ولا أنا بكلف شركة الوساطة انها تقوم بالصفقة عني وإيه شغل أنة شركة الوساطة في الموضوع كله بالضبط او بمعني اخر إيه نمرتها على المدفع! ارجوك متقليش بررم

ClearSea غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

استفسار
مفكرة بورصات للبيانات الاقتصادية - الاسبوع من 3/12 حتى 7/12/2012
18 جلسة تداول نارية .....،،،،، الهاوية او الانفراج

مواضيع تالية :

ورشة التحليل الكلاسيكى للusd/jpy
استراتيجيه السنيييين
الخلطة السرية

استفسار بسيط