موقع بورصات

بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام Forex لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية – الفوركس والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات فوركس ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية – فوركس يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال فوركس ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية - الفوركس > استراتيجية - استراتيجيات التداول

$$$...ورشة عروس الابيض المتوسط...$$$

استراتيجية - استراتيجيات التداول

Like Tree3Likes

قديم 18-04-2009, 01:06 PM   #3271
عضو نشيط

افتراضي رد: $$$...ورشة عروس الابيض المتوسط...$$$

رد: $$$...ورشة عروس الابيض المتوسط...$$$
يا جماعه الموضوع خلص خلاص
الظاهر ان في حد حسدنا ولا ايه
انا مش هتكلم خلاص في الموضوع ده انا هعتبر ان الموضوع انتهى خلاص والله وياريت ماحدش يتكلم تانى في الموضوع بقى خالص
ومبروك يا جماعه الارباح الاسبوع ده وان شاء شاء الله الاسبوع الجاى يبقى احسن ان شاء الله ويكون الدكتور اسامه ان شاء الله رجع بالسلامه .
اشوف وشكم بالخير الاسبوع الجاى ان شاء الله

ahmedarakiep غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 18-04-2009, 02:00 PM   #3272
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية نادر فيليب

Angry رد: $$$...ورشة عروس الابيض المتوسط...$$$

أشكرك يا أستاذ سامى على حرصك على الورشة وما تخفش أنت مش أكبر واحد هههههأفتكر أنا أكبر شوية بس أنت تحليلاتك هى اللى كبيرة قوى ...لكن واضح أن حضرتك من ساعة ما أسامة سافر مش بتدخل صفقات على توصيات الورشة ...عارف أنا عرفت منين أقولك ...شوف كدا ملخص الورشة من قبل ما أسامة يسافر بكام ساعة لغاية دلوقت وأحكم بنفسك صح ...بس مش عاوزك تتكلم بنظام يابخت من وفق رأسين فى الحلال لأ ...أنا عاوز حضرتك تحكم على الشغل ده بالحق ...لكن الأول أحب ألخص شوية نقط فى نظام الورشة ...أنا عارف أنك عارفها بس عشان الناس اللى شغالة تعرف هيا كمان ...وعلى فكرة مش أنا اللى حاطط الكلام ده لأ دا أسامة هو اللى حاطة وأكثر من مرة ينبه عليه ...وبالنسبة للزعل ماتقلقش برضه لا أسامة ولاأنا ولاهيما بنزعل عشان أحنا ناس كبار ومهما أى حد قل أدبة بنشكرة برضة من غير زعل ...أذا كان أسامة صاحب الورشة أتشتم كذا مرة وكان يقول جزاك الله خير أو مشكور على زوقك ف متقلقش أحنا جايين نشتغل مش جايين نشتم ونتطاول على بعض ...أنا حتى مش حأدخل الورشة تانى لحد أسامة مايرجع وأن شاء الله ساعتها يكون لكل حادث حديث . وعندك ياباشا أساسيات الورشة أهيه والملخص فى المشاركة الجاية :
1- العمل على برنامج التريد عشان كلنا نشوف أى حاجة من نفس الشارت كل واحد من على جهازة .
2- اللى ينزل فرصة ينزلها بشارت عشان ممكن لأى شارت ترسم 10-15 ترند لكن لما تنزل الشارت الناس تعرف حضرتك بتتكلم عن أية وعن أى ترند ونستفيد من علم صاحب الصفقات أو نقول له لو راسم ترند من غير ركائز أو راسمه غلط زى أستاذ أحمد الرقيب الله يزيد أرباحه وواحدة واحدة يرسمة صح . لأن أحنا مش بنتكلم على مكاسب لأ أحنا بنتكلم عن علم مكتوب فى كتب بس بنطبقة عملى يعنى اللى داخل الورشة داخل يكسب ويتعلم وفية ألف طريقة للمكسب لكن فى موضوعات تانية فى المنتدى (زى نظرية البطيخة مثلا ...تعديلك يا أستاذنا سامى ) لكن الورشة دى ليها طريقتها.
3- الترند يترسم مرة واحدة مش كل صورة مرفقة بترند شكل عشان نفضل فى الصفقة وخلاص
4- كل الفرص تنزل بأهدافها وستب لوس عشان كل الناس تتعرف على الفيبوناتشى والمستويات القوية وأزاى أطلع دعم أو مقاومة وكدا.... وكمان عشان لو رحت بعيد عن الجهاز شوية أو سيبت الصفقة شغالة لبكرة الناس تبقى عارفة رأسها من رجليها ...وفوق كل ده يا ستوب يا هدف الأستوب ميتغيرش ألا فى أقصى الحالات ومن يوم مافتحت الورشة من 300 صفحة سابقة لم نغير الستوب الا مرة واحدة فقط (عشان ندخل ننام ...ههههههه).
5- الدخول يكون بعد أعادة الأختبار الأولى من ملامسة الترند أوظهور شمعة أنعكاسية قبل الوصول له.لكن بعد أعاد الأختبار والوصول للهدف خلاص أنسى الترند ده خلاص أتحرق يعنى لو السعر راحله تانى غالبا رايح يكسرة مش يحترمة لكن ممكن ربنا يوفق وتيجى مع العمى ضباش ....ياباشا ده كلام كتب وعلم مش فتونة. والشمعة لو قفلت جوه الترند تانى بأى عدد نقاط يبقى حاجة من أتنين يأما الترند أتحرق ياأما أنت مش راسم ترند مضبوط وفى الحالتين شوف لك ترند تانى .
6- لا للمغامرات والمقامرة .
7- لا لقلة الأدب . المنتدى هنا كله ناس مؤدبين ومحترمين اللى عاوز يقل أدبه يعمل كدا فى حتة تانيى وزينة الرجل الأدب يعنى لو بتكسب مليون جنية بس قليل الأدب بالعربى كدا متلزمش الورشة دى أن شالله تتقفل لكن قلة أدب لأ ...كلنا دكاترة ومهندسين ومحاسبين وناس كبار شغل الصغيرين نستحمله لكن مانحبهوش .

تمام كدا ياباشا أرجو من الجميع الألتزام بالنقاط دى عشان بقولها تانى حرام شغل صاحب الورشة وكل اللى بناه يضيع ......
أتفرج بقى يا سامى باشا أية اللى حصل من صفحة 300 لغاية دلوقت اوريلك الملخص فى المشاركة الجاية وعاوز رأيك ...أنا حأدخل الورشة أشوف رأيك وأطلع على طول مش حأكتب حاجة تانى خالص غير لما أسامة ييجى بالسلامة أن شاء الله

التوقيع:
طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
نادر فيليب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 18-04-2009, 02:01 PM   #3273
عضو فـعّـال

Smile رد: $$$...ورشة عروس الابيض المتوسط...$$$

بص بأه أحمد باشا الرقيب عمل أية فى الورشة من صفحة 30 كسر كل القواعد ورماها البحر ...كلههههاااااااااااااااااااا:

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedarakiep مشاهدة المشاركة
يا جماعه فرصه جامده اوى ان شاء الله للدولار فرنك شراء ان شاء الله تابعوا معايا كده كسر الترند الاربع ساعات وكسر دايلي كمان يعني ان شاء الله فرصة شراء زى الفل مع تاكيد خطين الموفينج 5 و12 ربنا يسهل وادينا متابعين ان شاء الله مستنى رايكم
أن شاء الله يا مسهل بس من غير شارت ورحت دورت مالقيتش حاجة عندى فى الشارت من الكلام ده (أحمد الرقيب مش كداب ومالوش مصلحة فى الكدب ...يبقى فيه حاجة غلط ..السبب حيبان بعدين ) بس كدا رمينا القاعدة رقم 2 ... يامسهل

اقتباس:
خلي بالكو يا جماعه السوق هيفضل كده النهارده مش هيتحرك اوى علشان اجازة البنوك فعلا زي ماقال الاخ محمد ان شاء الله ناجل الدخول في اي عمليه لحد مانشوف السوق رايح فين
الحمد لله أنا أصلى كنت قلقان عشان مش شايف حاجة من الكلام ده عندى على الشارت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.SeMSeM مشاهدة المشاركة
دايلي ايه واربع ساعات ايه انا مش شايف حاجة ممكن صورة للتوضيح
وأنت كمان يادكتور سمسم يعنى مش لوحدى بقى ياجدعان (كويس ياعم حظك حلو محدش شاف المشاركة دى كانوا قالولك جاهل وللا خدت لك شتيمتين على الماشى ). الحمد لله.

اقتباس:
فعلا يا ذكريا انت من الناس اللي بيعجبني تحليلهم اوى اوى وان شاء الله هتكون فرصه حلوه ان شاء الله ونستنى اعادة الاختبار وربنا يسهل
طبعا يا باشا راجل أرفق الشارت ورسم ترند وطبق القواعد.

اقتباس:
برده شايف فرصه على usd cad للبيع كسر الترند الصاعد على الاربع ساعات وفي اعادة الاختبار تاكد الدخول في صفقة بيع ان شاء الله للاسف انا مش عارف ارفق الصور بسبب مشكله في الجهاز عندى
متشكرين ياباشا بس ياريت شارت عشان الكلام ده مش بنلاقية والله وكدا برضه مش حنقدر ندخل معاك معلش صلح جهازك بسرعة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kamizidan مشاهدة المشاركة
اين هو هذا الترند الصاعد
لم يظهر لي اي شيء في هذا الزوج

الله وأنت كمان يا كامى زيدان باشا كدا لغاية دلوقت أحنا 4 جهلة أنا وأنت ودكتور سمسم وهيما كمان وواحد بس اللى عالم ...يا مسهل الحال الظاهر كدا أسامة كعبل لنا دماغنا وللا أية وأستاذ أحمد الرقيب حيظبطها أن شاء الله ...يصلح بس جهازه اللى بايظ من يوم 12-4 ويظبطنا .(أكيد فية سبب)

اقتباس:
بس انا كان ليا تعليق صغير على الباوند فرنك انا شايف ان الشمعه الممتلئه اللي كسرت الترند على الاربع ساعات ممكن نطبق عليها النظريه النسبيه بحذافيرها ولا ايه رايك ؟؟ يعنى ممكن ندخل صفقة بيع من دلوقتي . مستنى رايك يا استاذ زكريا؟؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fanky14 مشاهدة المشاركة
هي فعلا فيها نسبيه بس مش هينفع ندخل دلوقتي
هيبقي متأخر لانها عملت بتاع 50 نقطه ربح
اقتباس:
يا زكريا باشا احنا لما بندخل في الصفقه بتاع النظريه النسبيه بنستنى لحد كسر الهاي او اللو ب 20 نقطه او 15 نقطه على الاقل علشان ندخل فيها وبعدين نعمل الامر الاول 50 نقطه يعني هي معملتش غير 30 نقطه وبعدين السعر رد تانى يعني ممكن ان شاء الله ندخل فيها بيع من دلوقتي ولا ايه؟؟
اقتباس:
بص هو البيع في كل الاحوال كويس
بس احنا بندور علي فرصه كويسه
عايز تدخل من دلوقتي ادخل بس استوبك هيكون كبير هيكون حوالي 100
اقتباس:
خلاص توكل علي الله
بس صغر العقد شويه
اقتباس:
شفت الباوند فرنك بيطلع ازاي
عشان كده قولتلك صغر العقد لاننا هنأخده من فوق
الله كريم
اقتباس:
ما تقلقش ياباشا انا الحمد له مصغر العقد وهدخل معاكم برده ان شاء الله بيع من فوووووووق برده ان شاء الله ماتقلقش
اقتباس:
صباح الخير طبعا الباوند فرنك راحت مكنش في صوره دخول واضحه
طبعا بس الباشا أحمد الرقيب كان بايع وباع تانى وحبيع معاكم وبايع نسبية وأعادة أختبار وكسر ترند .....مبروك الأرباح أستاذ أحمد ...على فكرة أستاذ ذكريا ده - وأنا قولت له الكلام ده قبل كدا – أقوى واحد فى الكلاسيكى فهم من أسامة وطبق 100% الله يبارك له الصراحة ....بس هو كمان ماشفش دخول وأنت كنت بايع 300 عقد وحققت أرباح سبحان الله حضرتك بتستخدم الهرمونيك مثلا وللا أية !!!
قاعدة 6 أنكسرت ...مغامرات وأكشن ...هو حضرتك داخل بحساب حقيقى ؟؟!!!!!!!!!!!!وللا ديمو !!!!!!!!!!!!

اقتباس:
معلش يا توفيق انا مش عارف ارفق الصور بس انا هقولك افتح شارت اليوم وارسم الترند على اليوم بحيث ان يكون الترند على اليوم بتاع امبارح وبعدين هات شارت الاربع ساعات وقولى كده انت هتشوف ايه؟

اقتباس:
اخي احمد اعتقد ان فريم اليومي كسر قبل ايام

اقتباس:
اخ توفيق انت راسم الترند مظبوط وتمام وكل حاجه والشارت الدايلي كسر الترند الصاعد اهو زى مانت شايف وفي اعادة الاختبار ماعرفش يكسره ان شاء الله ادامنا فرصة بيع حلوه في usd cad مع انى برده افضل ان مفيش حد يدخل في اي صفقه فيها دولار خالص دلوقتي لحد مالخبر ده يعدى ان شاء الله علشان التذبذب اللي بيبقى موجود قبل الخبر وخصوصا ان الخبر ده مهم جدا بالنسبه للدولار

ترند أية وأعادة أختبار أية دا الترند دا أتكسر والسعر قفل فوقه تانى وبعدين شمعة بحالها قعدت فوقه شمعة يوم يعنى 24 ساعة فوق الترند !!!وبعدين أتكسر تانى ولسة مافيش أى أعادة أختبار ولا حاجة والشارت أهوه عشان الناس تشوف وتحكم..أنا أقتبستة من المشاركة ص 304 وكسرنا القاعدة 5 كمان
النهارده 14-4 ولسة مافيش شارتات وحتى الشارت اللى قدمها كامى زيدان شايفة عندى لكن مش ماشية مع الكلام .

اقتباس:
يا جماعه المجنون احتمال يهبط ويكسر الترند خلى بالكوا ماحدش يشترى خالص دلوقتي
اقتباس:
المجنون هيرمي نفسه من فووووووق خلى بالكم
اقتباس:
انا عن نفسي عملت طلبين معلقين بيع عند السعر 147.70واعمل مكسب 50 نقطه لو عايز ان شاء الله ربنا يوفقنا

كدا من غير ما شمعة تقفل تحت الترند اللى مش شايفينة ولا أعادة أختبار ولا حاجة ...أستاذ أحمد بيستخدم طريقة جديدة وقوية بتحقق أهداف يا ريت يشرحها لنا واحدة واحدة .

اقتباس:
المجنون بعد ماكسر الترند على الساعه ارتد تانى وضرب الستوب لوز بتاعى
مجنون وهيجننا معاه نصبر لحد مانشوف هو هيصعد ولا هيكسر الترند تانى
الله أكبر ياباشا لما السعر يرتد داخل الترند تانى خلااااص أنسى الترند ده ...كسرنا قاعدة رقم 5 كمان. بس والله أحسن حاجة أنك ملتزم ب ستوب لوس.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham moh مشاهدة المشاركة
shabab howa 2l trend beta3 gbp/jpy 3ala 2nhy frame we sa3d wala habt ??
3ashan 2tab3 ma3ako
ماتتعبش نفسك هشام باشا محدش من القدام بتوع الورشة شايف حاجة أصلا.

اقتباس:
الهدوووووووء يعم الورشه ومفيش غيري تقريبا
طبعا ياريس ولسة

اقتباس:
الحمد لله 100 نقطه مكسب من بق الاسد من المجنون برده اللي انا كنت مراهن ان هو هينزل الحمد لله نزل وكسبت منه بعد ماخسرنى وضرب الستوب لوز عملت صفقة بيع تانى والحمد لله بس خلي بالكم يا جماعه ماحدش يدخل بيع على المجنون خالص دلوقتي لانه بيواجه مقاومه عند الترند جامده والسعر برده تانى بدا يرد انا بحذر اهو
طيب مش كنت تقول لنا ياباشا كنا دخلنا معاك ...بس بلاش حكاية المراهنة دى عشان حرام خلينا فى التحليل الكلاسيكى وياريت نشوف شارتات والنبى يا أستاذنا .

اقتباس:
بسم الله
اليورو ين حبيب قلب الدكتور اسامه
خبط في ترند صاعد قوي جدا مع وجود نموذج هيرمونك علي الاربع ساعات
هنشتري من دلوقتي من 131.64
الاهداف مفتوحه
الاستوب 130.70
علي الله الاتكال
اقتباس:
وعلى الساعة اخي فانكي يظهر انه اغلق تحت الترند الصاعد ويختبر الان
والله اعلم
ما رايك
اقتباس:
ارفق شارت كده

اقتباس:
بص في الفريم بتاع الاربع ساعات
هتلاقيه اقوي
علي العموم هنتابع ونشوف
الورشة حترجع تنور تانى أهية ..أحمدك يارب ...ناس حاطة شارتات وبتكلم بعض بأسلوب علمى لأ وأتنين أية دهب وياقوت أساتذة ...أساتذة ...الله يبارك لكم ...ودخل معاهم ع الخط الأخ محمد-0 أيوة كدا يارجالة كدا الشغل وللا بلاش . دهب ويقوت ومرجان أحمدك يارب

اقتباس:
انا عن نفسي مركز في المجنون والحمد لله دخلت صفقتين بيع 50 بيب هدف اول والتانى مفتوح ان شاء الله هيجيبوا الهدف لانه كسر الترند الصاعد على الاربع ساعات اللى عايز يحصلني يبيع من دلوقتي ان شاء الله وربنا يكرمنا كلنا
دا الترند اللى السعر هراه رايح جاى وحضرتك ماسك فيه بأيديك وأسنانك !!! لاحول ولاقوة الا بالله أنصح حضرتك بقرأة موضوع الفوركس من الألف للياء..للدكتور أسامة.

اقتباس:
يارب تكون الناس دخلت معانا في الصفقه بتاعة المجنون علشان نفرح كلنا مع بعض ان شاء الله
شعور جميل أخى يدل على أن جواك أبيض ...بس العملية مش طيبة قلب وبس صدقنى العملية دراسة ...واضح أن حضرتك عندك حماسة الشباب واندفاعهم وبتكرة أن حد يقوللك أنك غلطان ..صدقنى فى الفوركس يابخت من بكانى وبكى عليا ولاضحكنى وضحك الناس عليا .

اقتباس:
شراء يورو ين عند السعر 131.27 هدف 50 نقطه ان شاء الله
اقتباس:
تمام يا باشا بس افتكر كلام دكتور اسامه لما قال ان ماينفعش تطبق النظريه من غير ماترسم خطوط الترند والدعم علشان ماتخبطش في خط دعم قوى والسعر يرد تانى ويضرب الاستوب لوز وخصوصا ان السعر ماكسرش الترند على الاربع ساعات يعني احتمال ان السعر يرد كبير وبعدين انا مادخلتش في صفقة شراء لسه انا مستني لو السعر طلع ان شاء الله هدخل شراء وانا مطمن
فين الشارت ...ماهو محدش شايف ترندات حضرتك دى يعنى عشان كدا بندخل نسبية عادى خالص ومربحة معانا ..والله والله والله ...

اقتباس:
بس اليورو ين في النضرية لم يصطدم باي ترند بل الشمعة التي دخلنا منها بيع سبقتها نسبية كسرت ترند صاعد على الاربع ساعات
والله اعلم
اقتباس:
الحمد لله خرجت بفضل النسبية من اليورو ين بسلام وبربح طيب
حمدا لله
ولسة يا أحمد باشا الرقيب دا أنت مبدع كسرت جميع القواعد كككلللللللللل القواعد ... أكمل لك فى المشاركة اللى جاية ...أنا مش بهاجمك محدش هنا حيهاجمك خالص كلنا ناس محترمة أحنا عاوزين نستفيد بمجهودك العالى بس فى الأتجاه الصح ...عاوزين ندخل معاك ونكسب زيك 500 نقطة بس بطريقة الورشة ولو لك طريقة تانية أفتح موضوع تانى ونيجى نشارك معاك بس أهم حاجة الأدب والأخلاق .

التوقيع:
طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
قديم 18-04-2009, 02:03 PM   #3274
عضو فـعّـال

اقتباس:
انا شايف ان ان شاء الله في فرصه حلوه يا جماعه على الجنيه الاسترليني دولارلتكون اكتر من شمعه انعكاسيه ان شاء الله هدخل من السعر الحالى 1.4853 هدف اول 50 نقطه وتم الدخول بيع على اليورو ين يا دكتور اسامه وربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله
طبعا خلاص منهجك فى الورشة أن مافيش شارت ومافيش أستراتيجية خالص
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Typhoon_gr9 مشاهدة المشاركة
مصحصحين و متابعين يا باشا , تفتكر الكيبل حينزل لكام ؟؟
سؤال مهم والله لأن التوصية كانت حاجة عابرة كدا لم يذكر فيها شئ غير بيع بهدف وخلاص فين أزاى مين منين محدش يعرف أصل دا سر
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadforex مشاهدة المشاركة
سؤال معلش للدكتور او للخبراء اللي معانا هنا
افل ستوب لصفقة اليورو ين يبقي عند كام حتي لو كبير بس انا بتكلم عن افضل ستوب
وشكرا
حقك يا باشا والرد أهوه
اقتباس:
ما تقلقوش يا جماعه ان شاء الله اليورو ين هيهبط هو دلوقتي بيختبر الترند اللي كسره ولحد دلوقتي مش عارف يكسره ماتقلقوش ان شاء الله الصفقه هتجيب بس نصبر والستوب لوز هيكون اذا الشمعه على الاربع ساعات قفلت فوق الترند المكسور ب 30 نقطه او 35 نقطه وربنا يوفقنا ان شاء الله
لو قفلت ...يعنى لو عدت 200 -300 نقطة ومقفلتش أستنى لغاية ماتقفل وشوف وأنت وحظك بقى ......أوعى تعمل زى بدر وتحافظ على فلوسك دا منهج جديد فى الورشة أستنى أما تقفل...

اقتباس:
اصبر لحد مانشوف اعادة الاختبار هيخلص على ايه لو كسر الترند يبقى السعرممكن يصعد وساعتها يبقى عليه العوض في الصفقه بتاعة اليورو ين لكن لو ماكسرش الترند هيبقى ان شاء الله في امل ان السعر ينزل بينا هيبقى ان شاء الله زى ماترضى من الربح ومن غير طمع

اقتباس:
طب يا ريت تحديد الستوب لوز يبقي كام بالظبط يا جماعة علشان الناس تقدر تحط الامر
شكرا للجميع وانا شايف انه نزول بس مش عارف ماله كده بس هوه نزول وانا شبه واثق من ده 99% بس نعمل ايه في السوق ده
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham moh مشاهدة المشاركة
ahmedarakiep howa eur/jpy 2nta da5l sell mn kam we 2nhy trnd bt2es 3aleh ????
مش معقول يا جدعان الراجل يعنى يقطع نفسه محدش شايف ترندات ولا عارفين الستوب لوس ...كلنا جهلة كدا ..مفيش حد قادر يسند معاه الورشة ومحدش فاهمه...

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nesr_2020 مشاهدة المشاركة
بسم الله ماشاء الله
ابداع من الشباب رائع
لا تقلقوا من الدولار كندى ان شاء الله هابط
شباب مبدع و بالذات الاخ احمد الركيب شغل رائع و توفيق الاعصار القادم من الاطلسى..

حفوقلكوا انتوا الاتنين بس لما ارجع من السفر..

سايب الورشة امانة فى اعناقكم جميعا يا كل اعضاء الورشة الكرام وواثق اننى سأجد ابداع رائع لما اعود..

اشوف وشكم بخير يا رجالة..

الله كريم..
معاك حق يازعيم والله أنا شايف أبداع محصلش قبل كدا لأ ولسة ...أكيد مكنش عندك وقت تقرأ أخر 15 صفحة ...يالله لما ترجع بالسلامة تقرأ الملخص.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heem550 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله
كيف الحال شباب

ممكن حديدني
توصيه حلوه

بس ياريت يشرح الدخول ليه علشان افهم وياريت يكون في شارت

مين ماسك الورشه بعد الدكتور
أبراهيم باشا ملك النسبية ...أهوه الزعيم حينزل لك توصية فى السليم بس لا شارت ولاستوب ولا هدف هى القصة بقت بيع أو أشترى والحمد لله برضو بيعمل اللى علية ويقول لك الزوج الفلانى.
اقتباس:
التوصيه هى ان انت تدخل ان شاء الله بيع يورو ين حالا من السعر ده وتعمل الاهداف مفتوحه ان شاء الله بس برده من غير طمع والشرح هتلاقيه ورا في الصفحات اللى قبل كده
اقتباس:
الدولار باوند ان شاء الله هابط يا جماعه بسبب تكون شمعة البيريش انجلفج او الابتلاع البيعي على الشارت الاربع ساعات وهى عباره عن شمعه هابطه تاتى بعد شمعه صاعده ويكون جسمها اكبرمن جسم الشمعه الصاعده تابعوا معايا كده الباوند دولار ان شاء الله في طريقه الى الهبوط
اقتباس:
وبالنسبه لمحبى النسبيه اللى زيى انا كده انت ممكن تدخل بيع بعد كسر اللو ان شاء الله ب20 نقطه ويكون هدفك 50 نقطه بسبب توافر الشروط شمعه هابطه على شارت اربع ساعات جسمها حوالى 75 نقطه نسبة الامتلاء اكتر من 80%
أخى الحبيب نسبية ماشى بس بيرش أنجلفنج لازم معاها مستوى قوى قوللنا أية هو المستوى عشان نتعلم.
اقتباس:
ان شاء الله فى فرصه حلوه على اليورو دولار بس هنصبر لحد مانشوف الشمعه الاربع ساعات ان شاء الله هتقفل على ايه لان السعر دلوقتي خبط في ترند على الاربع ساعات والشمعه اللي قبلها ماعرفتش تكسر الترند هنستنى التاكيد من الشمعه اللى شغاله دلوقتي ان شاء الله وياريت اي حد من الموجودين يرسم الترند على الشارت الاربع ساعات ويرفقها علشان الناس تبقى متابعه معانا ان شاء الله
خللى بالكم بقى ياجماعة من الشارت اللى نزلها كامى زيدان فى صفحة319 وخلى بالنا صدق عليها أخونا أحمد الرقيب عشان حنشوف أحلى لعب والترند ده أحمد حيرسمة بميت طريقة بعد كدا...وطبعا كامى زيدان قعد يدور على ترند صاعد والسعر أرتد منه ملقاش غير ده أضطر يرسمة وأنا عارف أنة مدخلش الصفقة دى على الحقيقى لأنه مش كان ترند أصلا لأن الطرف البعيد قاع لكن الركيزة التانية لسة ما تعتبرش قاع عشان كدا السعر رد طبعا

اقتباس:
ان شاء الله شراء يورو دولار من السعر حالى ان شاء الله هدف اول 50 نقطه ان شاء الله توكلنا على بركة الله
اقتباس:
وان شاء الله وقف الخساره اذا الشمعه قفلت تحت الترند باكتر من 25 نقطه
اقتباس:
خلى بالك من حاجه السعر حاول يكسر الترند على الشارت الاربع ساعات وماعرفش يكسره وعلشان اتاكد اكتر دخلنا بعد ما اتكون عندى شمعة البولش انجلفنج وهى شمعة الابتلاع الشرائى وديه ان شاء الله من الحاجات اللى بتاكد ان ان شاء الله السعر هيعلى شكرا على وجهة نظرك و ان شاء الله ربنا هيوفقنا في الصفقه
ووالله حضرتك الزوج دا معملش بوليش أنجلفينج لغاية باقى الأسبوع ماخلص.وطبعا الناس اللى داخلة تتعلم مش هتلاقيها ولا هتلاقى الترند وهيتكسر الترند والناس مش فاهمة حاجة ..بالعكس أنا أبتديت أنسى اللى أعرفة.
اقتباس:
ممكن شارتات لو سمحت

انا كل شويه بشوف كلامك
بس مش لاقي على الشارت بتاعي

انت شغال على ايه ؟؟؟
والله لما تشوف حلمة ودنك مانتاش شايف الشارت عارف لية حقوللك ع السر كمان 10 سطور
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bder مشاهدة المشاركة
ارجو التوضيح
( اللي فهمته من النظرية ان الوقف يكون لو الممتلئة +15 نقطة في حالة الشراء)
اقتباس:
لقد ضرب الستوب عندي وعاود الصعود
ارجو الرد
اقتباس:
وينكم يا شباب
حد يرد علينا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رابعة مشاهدة المشاركة
مساء الخير للجميع
هل استطيع الان دخول سراء يورو دولار معكم ارجو الرد بسرعة مع الشكر
اقتباس:
اخت رابعة لاتدخلي الان وانتظري الفرصة المناسبة
اقتباس:
اعتقد ممكن اخي رابعة
طبعا أخونا بدر داخل يقول ألحقونى حسابى قرب يمرجن ...حسابه أتنسف ...بوم..أصل أحمد مش حاطط ستوب وساب الكمبيوتر ومشى وحيبقى يرجع فى يوم من الأيام يشوف الشمعة قفلت على أية

اقتباس:
ولايهمك
ارجو الرد على التوضيح لغرض التعلم ولك شكري وتقديري
يا عم بدر أقرأ موضوع الفوركس من الألف للياء بتاع دكتور أسامة مع أحمد الرقيب وأنت تبقى تمام وكمل هنا مع الناس اللى بتنزل شارتات وشوفها عندك على الجهاز وطبق ديمو .
اقتباس:
صفقة اليورو دولار
الشارت صفحة 321 ....ويالللللللههه ...الراجل مش شغال بالتريدر هو ده السر وترند طبعا مختلف تماما ...معقول... وعمال يقول للناس اللى بتنزل شارتات ...شغال شغال وماله..وبيرش وبولش وترند والناس تايهه ...وتقفل تحت الترند وفوق الترند طيب الناس اللى هرسها القطر دى نقول لها أيه ...وصراع على خط الترند والشمعة مش قادرة ....
كدا والحمد لله أول 6 أساسيات للورشة فرقعهم أحمد زى اللبانة المستيكة يعنى ولسة حتى الترند اللى هو راسمة بأيده حيغيرة.يعنى لاحظوا الترند دلوقت عند الأوبن بتاع الشمعة اللى قال عليها بولش أنجلفنج(وهى بولش طبعا بس مش أنجلفنج)بعد شوية حنشوف بقى ترند جديد عند ديلها مش الأوبن بتاعها فى الصفحة اللى جاية على طول ...هههه
اقتباس:
اخ احمدانسى الموضوع خلاص
و بارك الله فيك على مجهودك معي وسامحني على كثرة اسئلتي
الراجل داخل يتعلم أفتكر أن هو اللى غلطان
اقتباس:
ولا يهمك يا بدر انا والله ما زعلتش من اسئلتك بالعكس يا بدر اللى مزعلنى والله ان انت خسرت الصفقه بس مش مشكله ان شاء الله ربنا هيعوضك خير يا بدر ان شاء الله وجايز اكون انا اخطات في التوضيح في نقطة وقف الخساره بس مفيش مشكله ان شاء الله خير وما نقعش في الخطا ده تانى والسبب انى مش بحب اقول وقف الخساره عند سعر معين هو انى بخاف من موضوع الذيول الطويله زى ماحصل في اليورو ين شوفت الناس كانت عايزه تطلع من الصفقه وكانت قلقانه وكانوا عايزين تحديد استوب لوز ولو كنت حددت استوب لوز اقل من المطلوب كان ممكن ناس تخسر الصفقه والحمد لله الصفقه ماخسرتش بالعكس السعر هبط اكتر من 200 نقطه فعلشان كده انا مش بحب اقول الاستوب عند السعر كذا لان ديه بتبقى عمليه تقديريه من الشخص انا عن نفسي لما بحدد استوب لوز بيبقى كبير شويه انا بتاسف تانى للى فهمنى خطا .
شعور طيب من حضرتك ...أنا عارف والله أنك مش قصدك بس كل واحد وأمكانياتة أنت كسبت الناس اللى دخلت معاك كتير بس ما تزعلش لما حد يحاول يفهمك حاجةومتغيرش فى أسلوب الورشة ...عارف لو كنت صبرت لما جهازك يتصلح كنا لقينا الغلطات دى كلها من زمان وكنت كسبت أكيد أكتر حتى لو مش فلوس لأنى متأكد أنك داخل ديمو ..كنت كسبت علم .
اقتباس:
للمتابعه على اليورو دولار حتى الان السعر عاجز عن اختراق الترند
اقتباس:
للمتابعه على صفقة اليورو دولار
تكون شمعه انعكاسيه اسمها شمعة الرجل المشنوق على الشارت الاربع ساعات وحتى الان مازال السعر عاجز عن اختراق خط الترند ان شاء الله ربنا هيوفقنا ويبقى ختامها مسك
يا ريس دى مش دى الرجل المشنوق الراجل المشنوق بيكون فوق فى أخر الترند الصاعد (من الألف للياء عشان مصلحتك)وبعدين حتتكلم على شموع لاااااازم معاها أتجاهات ومستويات قوية مينفعش تذبذب وأتجاه عرضى ...أساسيات يا باشا .
اقتباس:
انا حددت وقف الخساره عند السعر 1.3100 علشان ابقى ان شاء الله بعيد عن الديول الطويله
مبروك
اقتباس:
في صراع عند خط الترند اليورو دولار ان شاء الله الترند الصاعد يكسب ونحقق الهدف ان شاء الرحمن
طبعا محدش عايش الصراع ده غير على شركتك بتوع ألتريدر مش شايفين حاجة
اقتباس:
انا هخلى وقف الخساره عند 1.3090 علشان التذبذب بتاع السوق والذيول الطويله ويارب تخلص على خير علشان الواحد تعب من السوق ده
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadk مشاهدة المشاركة
انصحك اخى الكريم ان تضع الستوب عند 3078 وتقبل مرورى
مودتى واحترامى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nader_ph مشاهدة المشاركة
أية ياجماعة اللى بيحصل دا ...كل شارت ترند شكل وللا أية الترند بيترسم مرة واحدة وميتحركش تانى ...وبعدين أدخلى يارابعة ..لامتدخليش ...يا جماعة دى فلوس ناس ...مين المسؤل عنها؟..كلة بيفتى...الورشة دى عمرها ما كانت كدا ..أذاى ناس تقرأ الموضوع من الأول بنظام وبعدين يدخلو لايلاقوا شرتات ولا ستوب لوس ...هو نظام الورشة كان كدا؟ ...ما دام قلنا ترند يبقى لازم ننزل الشارت ...اللى جهازة بايظ يصلحه الأول الفرص جاية كتير.. عمر ما حد قال لما شمعة تقفل تحت الترند بكذا يبقى ستوب طول عمرنا ستوب مضبوط ويا ستوب ياهدف لكن أفرض الشمعة فى أول نص ساعة نزلت 200 نقطة أقعد أتفرج أشوف حتقفل وللا لأ ..طبعا لازم تضرب ستوب عند بدر ...ترند ركيزة واحدة ...خلى قلبكم على الورشة شوية ...
أنا أسف على طريقة كلامى لكن أنا بقول كدا للمصلحة يا جماعة حرام مجهود صاحب الورشة يضيع ...
محمد باشا فوزى ...نورتنا يا باشا.لك وحشة.
طبعا حاولت أفهمك بكلام ملخص لكن على مين لازم نعيد 300 -400 صفحة عشان الكلام يوصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshreef2005 مشاهدة المشاركة
وانا معاك نشرب الشاى لحد ماحد ياجى اوك اتفضل
معلش أخى الشريف بس عاوز أقول لأحمد خلاص كدا تمام بقيت زى موضوعات الدردشة شاى وقهوة وشوية بقى ونقعد 20-30 صفحة نسكافية وأتفضل وأنا عازمك والكلام ده لية لأن الناس اللى كانت شغالة مبقيتش فاهمة حاجة ...بيع أشترى أنعكاسية أنا بكسب ليه أنت لأة
اقتباس:
بص ياعم احمد الورشه دي ليها نظام

حلو

وعلشان تخش وتقول بيع واشتري

لازم تكون عامل تحليل علشان النا س تفهم ايه الى بيحصل

انا مره قلت للدكتور انا عايز اتابع الورشه علشان خسران

رد عليه وقالي انا عامل ورشه تعليميه اكتر من انها ربحيه علشان النا س تتعلم

طيب ياسيدي انت عملت ايه

اقولك انت عملت ايه

ياراجل

انا راضي ضميرك

في حاجه اسمها انا داخل بيع دلوقتي في المجنون
والعايز يحصلني يكسرني

فين التحليل ياعم
فين كسر الترند فين الشمعه الانعكاسيه
وبعدين انت فرحان علشان صفقه اليورو دولار
بتقول انها جت عند ترند صاعد والسعر معرفش يخترقو وضهرة شمعة انعكاسيه
ياراجل حرام عليك السعر كان عمال يتنطط فوق الترند
واندل ذلك على عدم احترام السعر للترند

وارجو ان تكون الفكره وصلت

وياريت مايكنش في زعل
واحد قديم وفتح الورشة مع صاحبها داخلين من الباب مع بعض وبينبهك أن الناس كدا مش فاهمة حاجة ردك أية بقى يا معالى الباشا....
اقتباس:
والله الواحد مش عارف يقولك ايه يعني انت بتتكلم عن جهل كمان ودى فى حد ذاتها مشكله كمان يعني انت واضح ان انت بتدخل كده بتنقر اي كلمه وتطلع تانى
يا باشا انا والاستاذ سامى ارفقنا الصور وقلنا وجهة نظرنا في صفقة المجنون وانا ايدته في الكلام بتاعه وارجع واقرا المشاركات علشان تعرف انا قلت هدخل صفقة بيع ليه على المجنون
يارب ارحمنا من الناس ديه
شتيمة وقلة أدب والراجل رد قال لك متشكر ...سؤال .....حضرتك عندك كام سنة عشان تشتم واحد زى ده ...أكيد سنك صغير..أكيد...بس ده مش عذر ...أنت كدا كسرت البند السابع أهم واحد
اقتباس:
انت فعلا من الناس المحترمه اوى اوى يا سامى والله وانا فعلا بحترمك وان شاء الله انت هتبقى واحد من اهم الاعضاء في الورشه ان شاء الله هنستفيد منك ويارب الدكتور اسامه يرجعلنا في اسرع وقت بالسلامه ان شاء الله وانا فعلا لو كنت شايف ان في حاجه غلط حصلت منى كنت صلحتها لكن المشكله ان هو بيدخل يكتب اى كلام ويطلع تانى قوله يا سامى وانبي هو انت وانا مش ارفقنا صور للمجنون وقلنا ياجماعه السبب بتاع البيع ايه؟
يلا الحمد لله على كل شيئ وانا شايف انه كان اسبوع موفق في الورشه الحمد لله
لا العفو بعد كل ده طلعت 5-6 جهلة وأنت العالم وحافظت على أساسيات الورشة وما قليتش أدبك على حد ..وعارف الشموع وبترسم ترندات وكل ده ومعملتش حاجة
اقتباس:
باه ده اتفاقنا مع الدكتور يا جماعه
الدكتور في اجازة الورشة يحصل فيها كده
انا مقدرش اتكلم لاني اصغر واحد هنا و كلكم اساتذه كبار
بس انا لو كسبت مليون دولار في اسبوع بس بعد اللي حصل بجد ده انا ولا كاني كسبت حاجه لاني واثق اننا هنخسره الاسبوع الجاي بسبب التفكك اللي حصل ده
اتمني تكون رسالتي وصلت
صحه ليك أنت اللى كلامك يساوى أكتر من مليون دولار.
اقتباس:
شكرا شكرا شكرا

على ذوقك يامحترم

معلش يا ريس اللى ما يعرفك يجهلك يا كبير

التوقيع:

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
قديم 18-04-2009, 02:49 PM   #3275
عضو جديد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اخوكم من مصر وانا بصراحه كنت بتابع الورشه بس عمرى ماشاركت فيها دى يعتبر اول مشاركه ليا
وسبب المشاركه ان انا شايف ان في هجوم على احمد الركيب مع انى مش فاهم لحد دلوقتي الهجوم ده ليه؟؟
اولا انا قبل اي حاجه انا والله ماعرفش اى حد فيكم خالص ولسه جديد عليكم لكن من المتابعين للورشه جيدا ومتابع من اول الاسبوع الفرص معاكم اول باول وشغال بيها على حساب تجريبي
ودخلت مع احمد في فرصة المجنون من اول الاسبوع وطلعت بيها بربح حلو ودخلت معاه برده في صفقة الدولار ين بالنسبيه وحققت مكسب كويس مش بطال وبعد كده دخلت معاه في الباوند دولار وكان مكسب برده كبير الحمد لله توقع هبوط الباوند دولار وفعلا هبط وتوقع هبوط المجنون وفعلا هبط ودخلت مع الشباب برده في اليورو ين وجيبت منها مكسب حلو ودخلت صفقة اليورو دولار سبب المشاكل كلها اللي خسرت بس 100 نقطه والناس زعلت مع انى شايف ان اللى دخل مع احمد الصفقات الباقيه الحمد لله جاب ربح كبير جدا وبعدين اخيرا دخلت صفقة المجنون مع سامي واحمد اللى بصراحه عجبونى هما الاتنين جدا ودخلت الصفقات اللى قالها
وبعدين احمد الركيب قال برده انه عنده مشكله في الجهاز وانه مش هيعرف يرفق الصور وكان بيطلب من اللى موجود هو اللى يرفق الصور وبعد كده ارفق فعلا صور اليورو دولار ووضح وجهة نظره وانا اقتنعت بيها بصراحه انا مش قوى في الفوركس بس عندى فكره مش بطاله ديه الفرص اللي دل فيها احمد ده غير الفرص اللى جابها الاستاذ سامى و dr.smsm
الناس اللى بتتكلم ديه وبتهاجم انا لحد دلوقتي ماشوفتش فرصه واحده ليهم جابوها من ساعة الدكتور اسامه ماسافر بالسلامه واللى بيقولوا على نفسهم انهم كبار فعلا
انا مستغرب وبشده ليه الهجوم ده على احمد يعنى هم الاسبوع ده دخلوا بس لمجرد ان هم يهاجموا الناس فقط لا غير وبكرر تانى يا جماعه انا ماعرفش اي حد فيكم خالص وديه اول مره اشارك فيها في المنتدى
واذا كان احمد طلعت منه كلمه خارجه فده اعتقد انه بسبب الهجوم الجامد عليه من الاتنين اللي اسمهم ابراهيم ونادر على مااعتقد
على العموم ربنا يهدى ويوفققكم واعتقد ان المشكله دي مش هتخلص الا لما ييجي الدكتور اسامه بالسلامه بس انا ارجو من يا احمد الركيب ماتردش عليهم باي مشاركات تانيه بعد كده والناس اللي عماله تهاجم ديه تبطل شويه لحد ماييجي الدكتور اسامه بالسلامه

بكرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 18-04-2009, 03:10 PM   #3276
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nesr_2020 مشاهدة المشاركة
بسم الله ماشاء الله
ابداع من الشباب رائع
لا تقلقوا من الدولار كندى ان شاء الله هابط
شباب مبدع و بالذات الاخ احمد الركيب شغل رائع و توفيق الاعصار القادم من الاطلسى..

حفوقلكوا انتوا الاتنين بس لما ارجع من السفر..

سايب الورشة امانة فى اعناقكم جميعا يا كل اعضاء الورشة الكرام وواثق اننى سأجد ابداع رائع لما اعود..

اشوف وشكم بخير يا رجالة..

الله كريم..
كنت عايز اضيف المشاركه دى من الدكتور اسامه وهو بيتابع الكلام ده كله طبعا واكيد شايف وعارف وده اعتراف واضح وصريح من الدكتور اسامه ان احمد الركيب شغال صح وتمام وديه كفايه يا احمد والله ان راجل زي الدكتور اسامه يكتب كده عنك ده دليل ان انت فاهم فعلا مش بتقول اى كلام وسيبك من اى حد يقول عنك غير كده والصفقات اللي انت دخلتها تشهد بكده

قديم 18-04-2009, 03:18 PM   #3277
عضو فـعّـال

Smile رد: $$$...ورشة عروس الابيض المتوسط...$$$

اقتباس:
والله يا جماعه انا لما قلت ان فى فرصة شراء على اليورو دولار وقلت للناس وعرضت وجهة نظرى وقلت ان في ترند صاعد والترند الصاعد ده على شارت اربع ساعات والشمعه ماعرفتش تكسره اكتر من مره واتكون اكتر من شمعه انعكاسيه لو كنت تسمع عنهم هى شمعة الابتلاع الشرائى وشمعة الرجل المشنوق أسمع ياباشا أسمع كده طشاش ههههه ( والله مش هما دول عاوز تصدق صدق ..شوف شكلهم فى موضوع الألف للياء ..والهانج مان بتيجى فى أخر ترند صاعد و منعكسه من مستوى قوى وأحب أطمنك أنا أعرف 73 شمعة أنعكاسية بس بأشتغل ببتوع أسامة بس)وبعدين يا شباب لو انت مش مقتنع ان الصفقه ممكن تخسر يبقى ماينفعش ليك ان انت تتاجر بالفوركس صح بس محدش قال أن مافيش خسارة بس العملية علمية شوية مش هييييييه ياللاه ياللن نبيع واللى مش عارف أن فية خسارة مايدخلش الفوركس أحسن له ههههيييييه وبعدين احنا الحمد لله الاسبوع ده الارباح كالاتى:
200 نقطه على المجنون انا حاطط الفرصه ديه والحمد لله كسبت
100 على الباوند دولار للى دخل معايا والحمد لله كسبت
130 نقطه على النيوزلندى سامى اللي كتب الصفقه ديه وماشاء الله عليه
اكتر من 150 نقطه على الدولار كندى دكتور سمسم وربنا يوفقه
واكتر من 100 نقطه على اليورو ين الدكتور اسامه ربنا يرجعه بالسلامه اكدلنا البيع مع اننا كنا في الصفحه اللى قبليها كان شبابا المنتدى بيتناقش هو في فرصه بيع ولا شراء على اليورو ين وقلنا نصبر احسن ونشوف السعر هيرد ولا هيكسر الترند .
الصفقه بتاعة امبارح اليورو دولار خسرت 100 نقطه انا اللى حددت الصفقه ديه
ديه الصفقات بتاعة الاسبوع اللى غاب فيه الدكتور اسامه احسب كده وشوف كده يبقى في مكسب ولا في خساره وابقى رد عليا ؟ يا باشا أنا مابقولش حاجة أنا بقول نمشى أرجووووووووووووووووككككككككك بنفس نظام الورشة عشان الناسسسسسسسسسسسسس
وبعدين يا جماعه انا مستغرب على الناس اللي بتتفرج من بعيد والله وتشوف المكاسب من بعيد وتبقى مستنيه خساره واحده علشان تتكلم بالمنظر ده
الحمد لله صافى الارباح الاسبوع ده بعد الخساره 100 نقطه على اليورو دولار حوالى 580 نقطه في سوق صعب واسبوع صعب علينا من غير الدكتور الاسامه
وانا هخرج من الاسبوع ده وانا كلى رضى ان شاء الله
انت بقى عملتلنا ايه ؟؟؟؟؟؟ يعني لا جيبت لينا فرصه حلوه ندخل فيها ولا حاجه؟ بتتفرج من بعيد وبس. حاجه غريبه طيب حضرتك بزلت مجهود عشان تكسب فلوس ..طيب والناس ... الراجل اللى مارجن مش أنت زعلت علية بالذمة مش لوكان فهم حاجة من مشاركاتك كان زمانه دلوقت عدا وبقى 100% وبعدين أحنا عمالين نلف وراك ندور على اللى بتقوله محدش شايف حاجة أصل يا كابتن حضرتك مش بتستخدم الترايدر يعنى عندنا كدا كل كلامك غلط بما فية النسبية ...مفتكرش حد شارك فى مكاسبك غير اللى مش فاهم ومش عاوز يفهم .عاوز بيع أشترى الستوب مابحطش والهدف ماتطمعش والترند مش حوريلك. عرفت أنت عملت أية؟

وعلى فكره انا والله انا لما كانت بتبقى ادامى فرصه ماكنتش بحب ادخل فيها لوحدى وبقولها على طول في المنتدى علشان كلنا نكسب مش بحب احتفظ بيها لنفسي وبعدين زى مانا قلت يا جماعه عمر ماكانت الورشه ديه بتاعة اصدار بس قرارات بالبيع والشراء دى ورشه للمناقشه يعني تقول انا هدخل هنا بيع او شراء على اساس كذا.... وبعدين انت يا تقتنع بوجهة نظره وتدخل في الصفقه يا متقتنعش بوجهة نظره وماتدخلش فيها. ياعم ما أحنا عمالين نصرخ ونقول فين الشارت فين الترندات فين الشموع مش عشان نصورهم أو نلعب بيهم لأ عشان نتناقش ونقول اه ولأ..
وبعدين يا جماعه انا قلت مش بحب احط استوب لوز وبقول ان ديه عمليه تقديريه ولازم نعمل حساب للديول علشان كده الستوب لوز بتاعى بيبقى كبير دى وجهة نظرى وانا مقتنع بيها الصراحه واديكم شوفتوا اللى حصل في فرصة اليورو ين شوفتوا السعر طلع اد ايه وبعدين رجع تانى كمل في طريقه ولو مرجعش حتسيب الناس لضميرها راجع نفسك وشوف غلطاتك وصلحها أحنا محتاجين حماسك بس لازم تلتزم بأسلوب الورشة ..أنا حاطط 7 نقاط أمشى عليهم وشوف بنشاطك ده الورشة حيدخلها كام واحد وحتفضل الورشة نمرة 1 بدل ما تدمر والناس تدخل عشان تشرب قهوة وشاى وحاجة ساقعة .
وبعدين الاخ نادر بيقول الترند اللصاعد كان ركيزه واحده انا مش فاهم فين الركيزه الواحده ديه انا بصراحه مش عارف هز فاهم هو بيقول ايه ولا لا؟ لان كان عندنا ترند صاعه على الاربع ساعات وقوى واتكون اكتر من شمعه انعكاسيه عندنا وانا هرفق الصور تانى يا ريس شوف كيف ترسم الترند دا موضوع علمى بحت أنت راسم ركيزة حلوة تحت وبعد كدا مش واخد أى قاع ومعدى بين الديول وحكاية ....صدقنى والله ومش عشان شكل الشمعة أنعكاسى تبقى أنعكاسية الشارتات كلها شموع أنعكاسية بس ليها شروط عشان تقوم بعملها .
اللى مضايقني ان الاسبوع ده كله الحمد لله مفيش غير خساره واحده بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والناس اتكلمت بطريقه مش ظريفه يا عم ما تزعلش أنا مش بقول لك حاجة أنا بقول مبرووووووووووك عليك بس ألتزمممممممممممممم بأسلوب الورشة ...فية مليون طريقة للمكسب لكن الورشة دى معمولة عشان تفهم الناس طريقة واحدة ويدعولك مش يتمرجنوا ويدعوا عليك ...فهمت ياحبيبى...وربنا يوفقك ونشوف منك فرص حلوة وخليك فاكر (زينة الشباب الأدب)***
ربنا يوفقنا ويوفقكم وان شاء الله جمعه مباركه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-0 مشاهدة المشاركة

نادر باشا كلنا اخوات ومفيش حد فينا نفسه يضر حد طبعا لكن الكل بيجتهد وانا شايف احمد بيعمل اللى عليه وبعد كده الناس لها الحريه في انها تدخل او لا بناء على قرار يعود اليها دون تحميل اي احد المسئوليه والكل بيجتهد وربنا يوفق الجميع

يعنى رأى حضرتك نشوف حاجات غلط ونسكت وللا ننبه ليها .. يعنى أحمد شغال ببرنامج شركة مش ماشية معانا كلنا فى الأغلاقات اليومية وأشكال الشموع والترندات وبيقول على الشموع غلط وبدون ستوب وبدون هدف وبيشتم الناس وطبعا حتى النسبية محدش بيشوف اللى عنده ...وحضرتك كدا مبسوط ...طيب أنت راجل فاهم ...الناس الجديدة حتفهم أية وأحنا كلنا بقى نرمى العدة كلها ونروح نجيب بقى برنامج أحمد ....وللا العقل بيقول هو اللى يمشى زى الجماعة معقول عربية كل الناس يزقوها فى ناحية وواحد واقف يزق عكسهم ونقول أصله بيجتهد ...هو مجهوده عالى ونشيط وجميل بس لما حد يناقشة يرد حتى أضعف الأيمان بأدب...
وشكرا لك مطولش عليك وفكر فى الكلمتين دول .

يا احمد ربنا يوفق الجميع ومبروك الارباح و جمعه مباركه ان شاء الله
مشكوووووووووووووووووووور والسلام ختام

أية يا بكرى باشا أنت لسة مسجل فى المنتدى النهارده ومعملتش غير المشاركتين دول ...هههههههههههههههه شكرا شكرا بس ممكن تبص على اخر 4 مشاركات لى عشان تعرف الموضوع ...ومش حأقعد طول السنة أقول مش بهاجمة ...محدش هاجمة خالص أقرأ بس أخر 4 مشاركات لى وأنت تفهم يا أحمد...سلام حمادة حبيبى ....

التوقيع:

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب

التعديل الأخير تم بواسطة نادر فيليب ; 18-04-2009 الساعة 03:32 PM سبب آخر: بكرى
قديم 18-04-2009, 03:34 PM   #3278
عضو جديد

برده الهجوم مستمر من الاستاذ نادر
انا قلتها كلمه الموضوع ده مش هيخلص الا لما ييجي الدكتور اسامه بالسلامه ان شاء الله
وبعدين يااخ نادر انا كنت متابع زيك بالظبط الصفقات مالقيتش صعوبه في فهم وجهة نظر احمد اللى انت بتقول عليها
انا اللى اعرفه انت لو ماكنتش موافق على اللي يقوله تدخل تقول بكل احترام وجهة نظرك والناس تشوف بقى هى هتدخل مع مين تقرا جميع وجهات النظر اعتقد ان بكده انت هتكون عضو فعال ونشيط مش تدخل لمجرد الهجوم
مش الهجوم بالمنظر ده

قديم 18-04-2009, 04:05 PM   #3279
عضو نشيط

بسم الله الرحمن الرحيم
هعرض تانى وجهة نظري في اليورو دولار علشان الناس تفهم وتعرف وعايز اصحح بعض الاخطاء عند الاستاذ نادر واقوله ان شمعة الرجل المشنوق بتيجي في اخر الترند الهابط علشان تعكسه وشمعة الابتلاع الشرائى وماتقولش اى كلام الا لما تكون متاكد منه علشان ماتلخبطش الناس وبعدين انا شغال ببرنامج الميتا تريدرتابعوا معايا في الصور من اول مادخلت في الصفقه لحد ما السعر كسر الترند
وعايز اشكر الاستاذ بكرى على الكلام الجميل اللى قاله في حقى ومش عايزك تدافع عنى تانى معلش علشان هيقول دلوقتي ان احمد وبكرى دول اصحاب وحبايب واحمد هو اللى قايل لبكرى يقول كده
سيبك من الكلام ده خالص و انا هعرض تانى وجهة نظرى في الشراء لليورو دولار اللي خسرت واحب اقول للاستاذ نادر اقرا كويس عن الشموع لانعكاسيه وانت هتعرف ان الشمعه بتاعة الرجل المشنوق بتيجي في اخر الترند الهابط وعايز اقوله تانى ماتقولش اى كلام الا لما تكون متاكد منه لان واضح فعلا ان انت فاهم الفوركس كويس اوى.

الصور المرفقة
نوع الملف: png 16-04-2009 07-27-03 م.png‏ (16.0 كيلوبايت, المشاهدات 5)
نوع الملف: png 16-04-2009 10-07-54 م.png‏ (8.7 كيلوبايت, المشاهدات 1)
نوع الملف: png 17-04-2009 02-55-23 ص.png‏ (15.4 كيلوبايت, المشاهدات 2)
نوع الملف: png 17-04-2009 09-15-44 ص.png‏ (10.6 كيلوبايت, المشاهدات 3)
ahmedarakiep غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 18-04-2009, 04:21 PM   #3280
عضو جديد

اقتباس:
بسم الله الرحمن الرحيم
هعرض تانى وجهة نظري في اليورو دولار علشان الناس تفهم وتعرف وعايز اصحح بعض الاخطاء عند الاستاذ نادر واقوله ان شمعة الرجل المشنوق بتيجي في اخر الترند الهابط علشان تعكسه وشمعة الابتلاع الشرائى وماتقولش اى كلام الا لما تكون متاكد منه علشان ماتلخبطش الناس وبعدين انا شغال ببرنامج الميتا تريدرتابعوا معايا في الصور من اول مادخلت في الصفقه لحد ما السعر كسر الترند
وعايز اشكر الاستاذ بكرى على الكلام الجميل اللى قاله في حقى ومش عايزك تدافع عنى تانى معلش علشان هيقول دلوقتي ان احمد وبكرى دول اصحاب وحبايب واحمد هو اللى قايل لبكرى يقول كده
سيبك من الكلام ده خالص و انا هعرض تانى وجهة نظرى في الشراء لليورو دولار اللي خسرت واحب اقول للاستاذ نادر اقرا كويس عن الشموع لانعكاسيه وانت هتعرف ان الشمعه بتاعة الرجل المشنوق بتيجي في اخر الترند الهابط وعايز اقوله تانى ماتقولش اى كلام الا لما تكون متاكد منه لان واضح فعلا ان انت فاهم الفوركس كويس اوى.
تمام يا احمد انت كده عرفته وجهة نظرك الصعبه جدا اللى مش قادر الاستاذ نادر يفهمها ويارب فعلا يروح يقرا هو الفوركس من الالف للياء وخصوصا درس الشموع اليابانيه علشان يقدر يفهم ويصلح معلوماته الخطا وما يقولش اى معلومه من غير ما يكون متاكد منها واضح فعلا يا استاذ نادر ان انت فاهم الفوركس كويس اوى فعلا زى ما احمد الركيب قال لان الهانج مان بتيجي في اخر الترند الهابط مش الصاعد .
المهم انت يا احمد ماتزعلش نفسك وانا لما دخلت والله علشان انا شوفت هجوم غريب عليك من غير اى داعى وربنا يكرمك ان شاء الله

جديد مواضيع استراتيجية - استراتيجيات التداول

الكلمات الدلالية (Tags)
$$$ورشة, المتوسط$$$, الابيض, عروس

مواضيع سابقة :

(( المــجنـــــون ))
استراتيجيات الفوركس للمحترف والمبتدء فيديو استراتيجيات فوركس
هدية العيد -استراتيجية 9.15

مواضيع تالية :

حسب الوعد طريقتى2
محتاجة استراتجية عن زوج الذهب/والدولار
إستراتيجية:::70:::30::: جديد 2009::: المكشتف :: الخبير : حسن الأقرع