موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > استراتيجية - استراتيجيات التداول

مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -السكالبينج-

استراتيجية - استراتيجيات التداول

Like Tree5Likes

قديم 23 - 05 - 2009, 01:18 PM   #101
مضارب شرس

افتراضي رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -السكالبينج-

رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -السكالبينج-
السلام عليكم

اولا انا مش عارف ازاي اتاخرت في دخول الموضوع ده رغم انه فعلا موضوع مهم جدا بس يمكن الواحد بيبقي مشغول خلال ايام السوق و مش بيقدر يتابع كل المواضيع

لكن انا دخلته من كام يوم و لما بدات اقرا عنه و كده حبيت اطبقه بشكل يمكن ميبقاش اسكالبينج بس انا هقلكم الطريقة اللي عملتها و هيه محتاجه الصراحة واحد قاعد لا يقل عن 6 ساعات ورا بعض علشان يقدر يعمل اللي بقوله ده

اولا ان شاء الله هرفق كشف الحساب مع فتح السوق لان مينفعش ادخل عليه دلوقتي لكن ان شاء الله مع بداية الاسبوع هرفق كشف الحساب

بس انا عايز اقول اني كنت بقفل الصفقات بربح مش 5 نقط او 10 لا كنت ساعات بوصل ل 30 و 50 و اكتر و ساعات اقل و ساعة بربع نقطه بس المهم ان تقريبا كله كان بيتقفل مكسب و الحمد لله

هدخل في الموضوع و نبدا

اول حاجه زي كلام الدكتور طبعا لازم يبقي في اتجاه الترند العام و دي اول قاعده و اشتغلت الموضوع ده علي زوج واحد هو اليورو دولار و كل اللي عملته اني بصيت علي دعم و مقاومة و ترندات صغيرة و شموع نسبية و شموع انعكاسية حتي لو صغيرة و في فريمات صغيرة

لو جينا بصينا علي اليورو دولار و ترنده العام مثلا صاعد طيب هيقابله مقاومات و كل الناس هتقول لازم المقاومة ترده شوية لا طبعا مش لازم لاننا قلنا احنا ماشيين مع الترند العام و كمان مش كل مقاومة قوية و الكلام ده لو علي دعم و الاتجاه العام صاعد كننا قلنا ماشي و يبقي برده دعم قوي مش اي دعم

طب هتقولولي هنعمل ايه في المقاومة ؟؟ هقلك
لو تم كسر المقاومة و الاغلاق فوقها و لو حتي بنقطه ندخل شراء بهدف 5 او عشر نقاط هيطلع يجيبهم ان شاء الله في ثانية و ينزل تاني

طب و بعدين هنفضل حاطين اممر معلق علي خط المقاومة اللي اتكسر و اتحول لدعم و بدام احنا في اتجاه الترند العام السعر هيطلع و ينزل يفتح الامر و يطلع تاني و الستوب لوز 25 او 30 نقطه تحت الخط

طيب لو طلع لمقاومة تانية و ارتد منها يبقي هنستني لما يخترقها و يغلق فوق و ندخل شراء تاني و هكزا و دي اول طريقة

طيب كتير بنشوف شمعة تبقي مليانة جدا و بعدين يبقي لها جسم صغير و ذيل طويل و الناس كلها بتقول دي شمعة انعكاسية ولو جاية بعد ترند صاعد يبقي فيه هبوط

طيب انا باه لاحظت حاجه و يمكن تبقي غلط و يمكن تبقي وليدة صدفة بس اللي لاحظته لانها حته لو انعكاسية الذيل ده بحس كانه ترند مكسور و هيتعمله اعادة اختبار لازممممممم و الشمعة اللي بعدها غالبا بتطلع 10 نقط او 15 نقطه حسب طبعا حجم الشمعة اللي قبلها و علشان كده مجرد اننا نلاقي شمعة مثلا صاعده و لكنها بعد ان امتلاة فرغت حمولتها هههههههه ندخل بعد اغلاقها شراء بهدف 10 او 15 نقطه (حسب حجم الشمعة اللي قبلها)و ستوب زي ماقلنا 25 او 30 نقطه

طيب و الترندات هتبقي نفس الفكرة لو اعتمدنا علي ترندات صغيرة و في فريمات صغيرة هنستني مجرد يلمس الترند او يقترب منه ب 15 نقطه و ندخل معاه بدام في اتجاه الترند العام بهدف 10 او 15 نقطه للو جابت الهدف نسيب امر معلق تاني لو السعر هبط تاني علي الترند و هكذا..

طبعا ناس بتقللي ايه كل الطرق دي و احب اقلكم اني لما هوريكم كشف الحساب هتعرفوا ان كل ده حصل بس انا الصراحة خايف انه يبقي وليدة صدفة ليس اكثر ولكن انا لسه بحاول ابتكر بس و ان شاء الله هنوصل لطريقة ثابته ندخل عليها كلنا

و طبعا موضوع هاي و لو الديلي ممتاز بس انا بتكلم عن الحاجات اللي يمكن تكون جديده

اتمني اعرف رايكم في كلامي و تعليقك يا دكتور و بالتوفيق ان شاء الله

ahmadforex غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23 - 05 - 2009, 01:32 PM   #102
مضارب شرس

ده يا جماعة شارت بس وضحت عليه شوية فرص من اللي حصلت دول كان مجموعم تقريبا 60 نقطه او 65 نقطه معتمدين علي زي ماقلت الارتداد بعد كسر اي مقاومة و تحولها لدعم و اختبارها اكتر من مرة ودي الشموع اللي تحتها سهم

و برده الشموع اللي قلتلكم انها بتتملي و ترجع تنقص تاني و مش شرط تبقي شمعة انعكاسية بس قصدي شمعة بتتملي و توصل للنص من حجمها و شوفوا و تابعوا معايا و حاولوا تعملو باك تيست للطرق دي و انا برده ان شاء الله هجربها تاني و تالت لحد منتفق كلنا علي طريقة مثالية

اتمني الشرح و الطريقة تبقي واضحة

ahmadforex غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23 - 05 - 2009, 01:53 PM   #103
مدير المبيعات

الصورة الرمزية عمرو ابراهيم

Smile رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -السكالبينج-

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة

السلام عليكم..
عدنا اليكم فى هذا الموضوع الشيق السكاللبينج و الذى لازلت متاكدا من انه احد اقصر الطرق للوصول الى الثروة الكبيرة و لكنها تحتاج الى اتقان اولا..

احد الاخوة تبرع و كان بيحط اوردرات على الهاى و اللو للاسبوعين الماضيين و لكن لن استطيع ارفاق كشف حسابه لاننى لا اعرف اذا كان الحساب حقيقى ام ديمو لانه لم يذكر لى فى رسالته و اخشى ان يكون حقيقى..
اذا كان حسابه ديمو ياريت يتفضل بعرضه بنفسه لكى لا نضيع عمله..
و لكن اذا يسمحلى ان اعرض بعض النتائج..

تم الدخول فى عدد 61 صفقة كان الرابح منها 50 صفقة و بنسبة 82% صفقات ناجحة..
اسوء ما فى تقرير ثلاث صفقات خسروا كثيرا و لكن تم تعويضهم و زيادة بالارباح فى الصفقات الاخرى و لو كانت الصفقات جابت بروفت لكان الحساب تم تدبيله تدبيلة ثلاثية فى اسبوعين..
لكن دعونا نتكلم عن الصفقات التى ضربت ستوب سنجدها 11 صفقة و كلها كانت عكس الترند العام
اذن نحاول ان نستكشف الترند العام للزوج للدخول فى اتجاه الترند..
اما بالنسبة للستوب فاعتقد يكون 25-30 بيب او بالتعزيز المضاعف للعقود..
لكن اعتقد اننا سنضع الاوردرات التى تسير مع الترند بمعنى لو الترند صاعد لن نبيع من الهاى و العكس صحيح..
منتظر ردودكم و تجارب من جرب..
الله كريم.,
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هلا اسامة ان شاء الله حبيبي بالتوفيق وربي يزيد ويبارك علي النتائج ومتابعين معك بالتجارب

عمرو ابراهيم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23 - 05 - 2009, 02:05 PM   #104
عضو نشيط جدا

الصورة الرمزية ahmed dany

Smile رد: مناقشة لما فعله الصينى و الروسى -السكالبينج-

اقتباس:

السلام عليكم..
عدنا اليكم فى هذا الموضوع الشيق السكاللبينج و الذى لازلت متاكدا من انه احد اقصر الطرق للوصول الى الثروة الكبيرة و لكنها تحتاج الى اتقان اولا..

احد الاخوة تبرع و كان بيحط اوردرات على الهاى و اللو للاسبوعين الماضيين و لكن لن استطيع ارفاق كشف حسابه لاننى لا اعرف اذا كان الحساب حقيقى ام ديمو لانه لم يذكر لى فى رسالته و اخشى ان يكون حقيقى..

اسوء ما فى تقرير ثلاث صفقات خسروا كثيرا و لكن تم تعويضهم و زيادة بالارباح فى الصفقات الاخرى و لو كانت الصفقات جابت بروفت لكان الحساب تم تدبيله تدبيلة ثلاثية فى اسبوعين..
لكن دعونا نتكلم عن الصفقات التى ضربت ستوب سنجدها 11 صفقة و كلها كانت عكس الترند العام
لكن اعتقد اننا سنضع الاوردرات التى تسير مع الترند بمعنى لو الترند صاعد لن نبيع من الهاى و العكس صحيح..
الله كريم.,

استاذى العزيز
هو ده فعلا اللى ان اكتشفته بالأمس فقط
انا كنت باجرب ثلاثة طرق لسكالب على ثلاثة عملات
طريقة حضرتك وطريقتين اخريين
وفى خلال اربع ايام حققت 20 % من الحساب وكل العمليات نجحت الا 3 عمليات كانوا ضد الترند العام وخسارتهم كانت كبيرة لانى فى العادة مش بضع ستوب لوز

التوقيع:
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني على الناس ، انت رب المستضعفين وانت ربي لا اله الا انت ، الى من تكلني ؟ الى قريب يتجهمني ، ام الى عدو ملكته امري ، ان لم يكن بك سخط علي فلا ابالي غير ان عافيتك هي اوسع لي ، اعوذ بنور وجهك الكريم ، الذي اضاءت له السموات والأرض وأشرقت له الظلمات ، وصلح عليه امر الدنيا والآخرة من أن يحل علي غضبك او ينزل علي سخطك لك العتبى حتى ترضى ولا حول ولا قوة لنا الا بك

ahmed dany غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23 - 05 - 2009, 10:25 PM   #105
عضو جديد

اقتباس:

السلام عليكم..

الله كريم.,

اشكرك يا دكتور اسامة علي اهتمامك بالموضوع
اعضاء المنتدي الكرام
لقد قمت بوضع اوردارات علي الهاي واللو لبعض العملات خلال الاسبوعين الماضين علي حساب ديمو وتم تحقيق الاهداف لـــــ50صفقة وخسارة لـــ11بربح اجمالي75
%
وحبيت ارسلكم كشف الحساب للاسبوعين الماضين
منتظر ردودكم وتعليقاتكم علي الموضوع
.......
ناجي جاب الله

الملفات المرفقة
نوع الملف: zip DetailedStatement.zip‏ (6.0 كيلوبايت, المشاهدات 110)

التعديل الأخير تم بواسطة د.أسامة عادل ; 23 - 05 - 2009 الساعة 10:40 PM
ناجي جاب الله غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 01:22 AM   #106
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية m10000

السلام عليكم
أعتقد يا أستاذ ناجى ان سبب الخسارة الكبيرة الدخول عكس الترند مع ان فى صفقات منه نجحت و كانوا حوالى أربع أو خمس صفقات اللى أتسببوا بفقدان الرصيد و لكن رأيى أنه كان ممكن التغلب على الموضوع ده بالستوب لوز و ده لأن أغلب الصفقات الخاسرة كانت بحوالى 60 أو 70 نقطة خسارة و أعتقد ان ده رقم غلط الوصول أليه بالسكالبينج

تقبلوا مرورى

m10000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 10:11 PM   #107
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m10000 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
أعتقد يا أستاذ ناجى ان سبب الخسارة الكبيرة الدخول عكس الترند مع ان فى صفقات منه نجحت و كانوا حوالى أربع أو خمس صفقات اللى أتسببوا بفقدان الرصيد و لكن رأيى أنه كان ممكن التغلب على الموضوع ده بالستوب لوز و ده لأن أغلب الصفقات الخاسرة كانت بحوالى 60 أو 70 نقطة خسارة و أعتقد ان ده رقم غلط الوصول أليه بالسكالبينج

تقبلوا مرورى
انا مهاك ان 60او70نقطة ده غلط في السكالبينج بس انا كنت بقفل الصفقات مع اغلاق اليوم...
انا اتكلمت مع الدكتور اسامة في موضوع الاستوب لوز وهو قال ان 30او25 نقطة استوب لوزهيكون احسن وامن وده ان اشاء الله هجربه خلال الاسبوع القادم

ناجي جاب الله غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 26 - 06 - 2010, 06:38 PM   #109
عضو نشيط

الصورة الرمزية jamal_2022

السلام عليكم يا اخوة
لي طريقة استخدمها وهي كالتالي\
ابحث عن ترنك صاعد او هابط واحدد نقاط الدعم والمقاومة
ادخل بعد كل ارتداد باتجاه الترند واعزز بعد بدايته المشوار ثم اغلق قبل اي مقاومة وانتظر اذا هبط اوعاود الكرة واذا انطلق ادخل بعقد صغير مع الترند نسبة نجاحها عالية سئية الطريقة ضروررة المتابعة اللصيقة
خلي هدفك 30-20 نقطة وانت اغلق الصفقات بناءا على الوضع لاتنتظر وصول الهدف تحسبا لاي ارتداد خصوصا وانت داخل بعد من العقود.
مع اني لاحظت الموضوع قديم لكن احببت ان اشكركم طريقتي في السكاليبنج وشكرا للجميع.

*tweety* likes this.
التوقيع:
***مااتخذ الله من ولد وما كان معه من اله اذا لذهب كل اله بما خلق ولعلا بعضهم على بعض سبحن الله عما يصفون***
سبحان الله وبحمده
سبحان الله العظيم
رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا

jamal_2022 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27 - 06 - 2010, 11:41 AM   #110
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل مشاهدة المشاركة
السلام عليكم.,
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل مشاهدة المشاركة
مناقشة مفتوحة لطريقة عمل الصينى و الروسى..
طب مين الصينى و الروسى دول و عملوا ايه..

كان فى مسابقتين لشركتين مختلفتين و حصل على المركز الاول فى احدهم شاب صينى استطاع ان يدبل حسابه من 950$ الى 21000$ فى شهر و فى الاخرى استطاع الروسى نول ان يحقق رقم قريبا جدا فدبل من 960$ الى 22 الف دولار فى شهر ايضا.

احد الشركات ارفقت تقرير صفقات الصينى و الاخرى عملت حديثا مع الروسى و طبعا لم تمر على مرور الكرام و اخذت ابحث فى صفقاتهم و اكتشفت ان الاثنين حققوا هذا الرقم الكبير بالاسكالبينج فقط..
المدهش ان هدف كل منهما فى كل صفقة كان من 3 الى 5 نقاط و طبعا اللوت كبير جدا جدا جدا عشان يستطيع ان يجيب الرقم الكبير ده ووصل بعض اللوتات الى 500k و بهدف برضه متناهى الصغر..
فكرت فيها قليلا كيف استطاع هؤلاء الرجال التحقيق و فصصت الصفقات و توصلت للاتى..

بالتاكيد هم يقومون بعملية من مناطق حساسة جدا جدا للسعر و يريد فقط من الزوج رد السعر من 8 الى 10 نقاط يكون هو حصل على ما نحاول ان نحصل عليه فى ايام..
بعد تفكير عميق وجدت ان افضل نقطة ممكن نضع فيها العقود هو هاى و لو الدايلى مؤقتا ثم ساحاول على الاربع ساعات...
بمعنى عند هاى الدايلى سنضع اوردر بيع مثلا عند نقطة الهاى بالضبط و بهدف 5 نقاط و بالعكس سنضع اوردر شراء من اللو و بغرض رد السعر فقط 10 نقاط نحصل على 5 و نترك 5 للسبريد و ما شابه..
عامة انا فتحت حساب على السول لتجربة هذه الطريقة و هى مفتوحة للجميع كى يشارك فى التجربة و يشارك برايه..
هذه ليست طريقة جديدة نود اعتمادها و لكن تفكير بصوت عالى متوازنا مع نتائج المسابقتين اللى لسه طالعين من وقت قليل.

شكرا للجميع حسن القراءة
الله كريم.,
Salam

What I do know that 1K = 1000$

I do only one person that he earnt 50k / 1Hour

with 500$/1pip in tow pairs (eur/usd & gbp/usd) that was last week was in real account

elkeddani غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع استراتيجية - استراتيجيات التداول

الكلمات الدلالية (Tags)
لما, مناقشة, الروسى, الصينى, السكالبينج, فعله

مواضيع سابقة :

استراتيجية دامينيون تعمل على فريم اربع ساعات فما فوق
استراتيجية الترند المكسور للاختبار
طريقتى الرقمية هدفها مش اقل من 150 نقطة

مواضيع تالية :

استراتيجية المان يونايتد لربح 160 نقطه يوميا
استراتيجية الكمين
استراتيجية المان يونايتد لكل العملات